Kresba: Leonardo Manco a Andrea Mutti
To, že byl román "Muži, kteří nenávidí žena" převeden do komiksové podoby, není až tak velkým překvapením. Jedná se o kvalitní dílo, které už má vlastní film, remake tohoto filmu a koneckonců také televizní sérii - švédskou, ale není nemožné, že bychom se dočkali i amerického seriálu. Budeme doufat alespoň v americké pokračování prvního remaku. Co mě ovšem překvapilo, tak to skutečnost, že komiks "Muži, kteří nenávidí ženy" - zatím první kniha - vyšel tak rychle poté, co se dostal na trh ve Spojených státech, což bylo v listopadu 2012. Je to samozřejmě velmi pozitivní skutečnost, že se k nám podobné komiksy mohou dostat tak brzy, protože některé si to zaslouží. Myslím, že komiks "Muži, kteří nenávidí ženy 1" se k nim může směle zařadit.
© 2013 Moggliden AB. All rights reserved.
Zase jsem měl po nějaké době pocit, že komiks je využíván skutečně jako specifické a soběstačné médium, kdy kresba dokáže mluvit sama za sebe a řekne mnohdy víc než slova. Textově prázdné panely cesty Blomkvista na sever, nebo záběry na Lisbeth a její život, z toho všeho čišela určitá bezútěšnost, něco, co se skrývá pod povrchem. A beze slov. Toho by scénáristé měli využívat mnohem častěji, protože komiks není jen o slovech. je především o obrazech. Scénárista si mnohdy zbytečně prosazuje svojí. Stan Lee by o tom mohl vyprávět, ale není v tom sám, Brian Michael Bendis taky není bez viny.
Komiks
"Muži, kteří nenávidí ženy 1" je krásnou ukázkou toho, že komiks, jako vizuální médium, může příběh pozvednout, a to aniž by docházelo k tomu, že si čtenář musí měnit představy o tom, jak si sám v hlavě utvářel podobu jednotlivých hrdinů. Jejich komiksovou podobu buď přijmete, anebo ne, ale v obou případech si můžete komiks užít, což o filmu ne vždy platí. Když vám herec nesedne, tak vám nesedne. Kresba, díky své abstraktnosti (pokud to není realistická kresba, kdy nepoznáte rozdíl mezi fotografií a kresbou, tak je v panelech vždy trochu abstrakce) nekazí vlastní představy o hrdinech. Navíc Lisbeth v komiksu vypadá vážně skvěle, což dokazuje krásná obálka Lee Bermeja ("Batman: Noël"), který by měl rozhodně kreslit co nejvíce. Jeho obálka pro druhou část je něčím naprosto neskutečným. Zase jednou se ukazuje, že atmosféru lze docílit i jedinou postavou, jen jediným pohledem.
© 2013 Moggliden AB. All rights reserved.
Příběh je díky filmům poměrně dobře známý. Mikael Blomkvist pracuje jako novinář na velkém případu, odhalení podvodů, ale z jeho vysněného úspěchu se stává noční můra. Ještě před tím, než má nastoupit do vězení za to, že uvedl křivé důkazy a za pomluvu, dostává se do kontaktu s mužem, který by chtěl najít vraha ženy, jež je mrtvá již čtyřicet let. Chce dát pokoj své duši na konci vlastního života. Vyšetřování vraždy bude jeho náplň práce i ve vězení. V první knize se Mikael nesetkává s Lisbeth, ale čtenář se s touto skvěle napsanou postavou setkává již od začátku. Poznáváme ji jako geniální hackerku, jako ženu, co není schopna sociálního sblížení, jako osobu, která dokáže jít za svým skutečně svědomitě. Úžasná postava, která je navíc ještě skvěle převedena do komiksové podoby. Má originální podobu, není to ani Noomi Rapace, ani Rooney Mara. Je to především Lisbeth Salander, a to je hlavní.
© 2013 Moggliden AB. All rights reserved.
Příběh sám o sobě je dobrý, o tom už jsme se přesvědčili díky knize "Muži, kteří nenávidí ženy". Autorce adaptace (Denise Mina) se povedlo vzít to základní z knihy a k tomu přidala vlastní prvky, ale s tím, že zachovala, jak se příběh odvíjí. Některé dějové sekvence jsou tu dokonce vysvětleny o něco lépe (výborná jedna stránka o tom, proč Lisbeth musela pro peníze za svým kurátorem), ale nedá se hovořit o tom, že by komiks měl jakékoli výraznější originální odbočky.
"Muži, kteří nenávidí ženy" jednoznačně vynikají kresbou. Pro Blomkvistovu a Lisbethinu linii se používají jiné styly, které ještě více dokreslují atmosféru. Blomkvistova (Andrea Mutti) je kresbou čistou, příjemnou, Lisbethina (Leonardo Manco) je zase "špinavá", místy skutečně hnusná, depresivní. Platí to i pro ladění barev, které v případě Lisbeth inklinují k tmavým, Blomkvistova linie je místy doslova prozářená světlými barvami.
© 2013 Moggliden AB. All rights reserved.
Docela jsem byl zvědavý, jak tvůrci pojali Lisbethino znásilnění, protože to je jedna z nejsilnějších scén celé série. Kreslíř (Manco) se úplně neodvázal, ale přesto je tato pasáž velmi intenzívní, i když nikoli naturalistická. Potřebný dojem rozhodně udělá, i když pokud jste viděli některou filmovou verzi nebo četli knihu, zase tak odrovnáni nebudete, ale to je prostě dáno předlohou a tím, že víte, co přijde. Argentinský kreslíř, italský kreslíř a skotská scénáristka odvedli skvělou práci. Tady se ukazuje, jak je možné tvořit na mezinárodní úrovni. Ani jeden z autorů komiksové adaptace nežije v Americe, kde komiks v této podobě vyšel.
© 2013 Moggliden AB. All rights reserved.
Nakladatelství Host překvapilo kvalitní brožovanou vazbou, která se pro komiksy v České republice uchytila. Je to jen dobře, protože na tohle jsou čtenáři zvyklí. Nemluvě pak o kvalitě uvnitř. Lettering i překlad jsou něco, co rozhodně obstojí. Jako negativum pak lze vidět především to, že příběh je neuzavřený, ale to bylo jasné již z obálky, kde se uvádí "kniha 1". Kniha však skutečně končí velmi useknutě a to je škoda, hlavně proto, že budeme muset na další díl čekat. Jsem si ale jistý, že to čekání se vyplatí. Kniha tak v konečném důsledku dostává 85 % skutečně hlavně za to, že je to jen část, nikoli celý příběh první knihy z pera Stiega Larssona. Jako doplnění k oblíbené knize naprosto adekvátní, ale hlavně kvalitní. Tohle není rychlokvaška, ale promyšlený vstup na další trh s oblíbenou a úspěšnou trilogií.
Žádné komentáře:
Okomentovat