2013-06-16

#134: E.V.A.: Kroniky z podzemí - 70 %

E.V.A.: Kroniky z podzemí (E.V.A. - Cronache dal sottosuolo)
Vydalo nakladatelství RandO v brožované vazbě v roce 2013. Původně vyšlo jako "E.V.A. - Cronache dal sottosuolo" v nakladatelství Free Books v roce 2006. České vydání má 96 stran a prodává se v plné ceně za 195 Kč.

Scénář: Marco Turini
Kresba: Marco Turini

"E.V.A." se u nás objevila tak trochu najednou. Jen si nalijme čistého vína. Kdo z nás znal Marca Turiniho před tím, než se rozběhla poměrně dobrá kampaň, která byla podpořená Crweconem. No, co si budeme povídat, myslím, že ještě dnes celkem málo lidí zná Marca a jeho tvorbu. "E.V.A." už je ale venku a já jsem rád, že mohu přinést jednu z prvních recenzí. Marco není na mém serveru neznámý člověk, ale už jsem tu s ním zveřejňoval rozhovor. Marco Turini byl Na Crweconu, kde se "E.V.A." poprvé prodávala a já jsem rád, že jsem měl to štěstí se s Marcem setkat a vidět ho naživo. Teď ale k jeho komiksu "E.V.A.: Kroniky z podzemí", jímž se u nás uvedl.

Je to rozporuplné dílo a jsem si naprosto jistý, že nebude vyhovovat všem. Ne proto, že by bylo celkem kontroverzní, i když některé názory jsou zde rozhodně hodně kritické, ale především proto, jaký byl zvolen styl vyprávění. Nestává se mi příliš často, abych musel komiks číst dvakrát, protože poprvé jsem prostě nepochopil, o čem to celé je. Dal jsem ale komiksu druhou šanci, kterou si dle mého názoru zasloužil. Začal jsem se v příběhu trochu lépe orientovat a ono to najednou začalo dávat větší smysl. Jenže stejně jsem nebyl schopen pochopit všechny návaznosti a především smysl všech postav. Je jich zde - na poměrně malém prostoru - skutečně hodně. Až zbytečně hodně. Některé přestávají dávat smysl, některé prostě nevypovídají čtenáři to, co říct měly. A jsem si celkem jistý, že tady není na vině čtenář, ale autor. Nejsou zde dostatečná přemostění mezi jednotlivými scénami, což vede k tomu, že se čtenář bude ztrácet a nebude se chytat toho, co co zde vlastně jde. Bojím se, že tak 20 až 30 % myšlenek, které měly něco povědět, mu zůstane skryto. Není to málo.

Na druhou stranu, když se do toho čtení dostanete, když se ponoříte a dáte si dohromady některé návaznosti, a jde to, zkoušel jsem to, zjistil jsem, že z toho sledu scén, kdy některé jsou flashbackové a sem tam budete dokonce přemýšlet nad správnou chronologií, naleznete styl vyprávění, který je hodně jiný od klasického komiksu, který čteme, ale má v sobě něco, co se snažíme polapit. Snažil jsem se polapit příběh, ale hodně se před vámi svíjí. Myslím si, že Marco je především skvělý kreslíř. Jako vypravěč má jednoznačně ještě nějaké rezervy. Úvod je v řeči trochu kostrbatý, ale je to dáno popisností. Zase je zajímavější svět představit dialogem než nudným popisem. Na druhou stranu ten dialog neplyne snadno. Nevím, jestli je to českým překladem, možné to je, ale posoudit to nemohu. Z vypravěčského hlediska jsou zde však zajímavé scény nebo jen panely, kde se prolínají dvě scény v jednom panelu díky textu a funguje to zajímavě, někde je zase využit jen text a kresba je potlačena pouze na sinusoidu lékařského přístroje. Na tom je vidět, že autor v sobě spisovatelsky rozhodně něco má, jen by to chtělo se malinko více vžít do role čtenáře, který se na komiks nedívá stejně, ale pro něj je to velká neznámá. A pro některé zůstane i po přečtení.
Marco je skvělý kreslíř, o tom nepochybuji, a "E.V.A." to je  dokazuje. Jeho doménou jsou ženy, což je patrné, ale "E.V.A." o tomhle není. Přesto dokázal na některých panelech jasně vyjádřit dokonale ženskou krásu. Ve spojení s technologiemi to musí být doslova pastva pro techno fetišisty. Marco kreslil komiksy a kresby pro erotické magazíny a je na něm vidět, že ženskou postavu má dokonale zvládnutou. Jeho ženy jsou nádherné, nejsou přebujele sexy, ale mají v sobě něco víc, nějakou hloubku, jsou to charaktery, ne jen tupé bytosti pro potěchu oka. Přesto je zde těch žen, stejně jako dalších postav trochu moc, vstupují do děje, který je tak trochu rozjetým vlakem, najednou z něj vyskočí a vy máte pocit, že tam vlastně ani být nemuseli, že ten vlak jede dál a nic moc zásadního se nezměnilo. Marco je však ženským architektem. Jako kdyby to chtěl vyjádřit jedinou minimálně ilustrovanou scénou. E.V.A., ještě jako dívka, se zde probouzí v nemocnici a má před operací. Dostane náhradní končetinu. Operovat ji má doktor Marco. Jako kdyby se kreslíř převtělil do skutečného architekta, do člověka, který ženská těla skutečně sestavuje. Paradoxem je skutečnost, že tak činí právě na dvou stránkách, kde jsou hlavně slova. Z mého hlediska je to vypravěčsky nejsilnější scéna, spolu se závěrečnou scénou.
A tím se dostávám ke společenské kritice, která je jádrem celého komiksu a která je z něj cítit i přesto, že třeba příběh nepochopíte. Lidé ve světě komiksu "E.V.A." žijí ve 4. vrstvě, nebo alespoň tak nám je to řečeno. Ale jsou zde tací, kteří se chtějí dostat o vrstvu výš. Ti, co jsou výš, si to nepřejí, protože by tím mohlo dojít k narušení nějakého pořádku. Lidské kastování je naprosto přirozené. Díváme se různé na lidi, kteří jsou chudší a kteří mají peníze, soudíme je podle toho. Když se mezi nás chce dostat někdo, kdo tam na základě těchto předsudků nepatří, dáváme to najevo. Společnost je nepřátelská. Marco to ukazuje i na volební kampani, která není skutečnou snahou přesvědčit rodiče, že před sebou mají to nejlepší řešení, ale mají před sebou takové řešení které je fajn, ale díky mediální kampani si budou myslet, že to je to nejlepší. A možná tomu skutečně uvěří. Z volební kampaně se stává exhibice krásné starostky, která je ještě podporována v tom, aby byla sexy, ještě víc sexy, protože to kampaň vyhraje. Copak jste si sami nevšimli, jak velmi často vlastně nezáleží na schopnostech, ale jenom na tom, jak se neschopnost prodá? Díky tomu se může dobře prodat i něco nelegálního. V jedné sekvenci je zde uvedeno, že legální a nelegální se spojuje do celku, který funguje. Jen se podívejte kolem, podívejte se na vládnoucí vrstvu u nás a uvědomíte si, že můžete komiks vztáhnout i na naší krásnou republiku.
Jsme ochotni se přetvářet, jsme ochotni přijímat umělost světa jako standard. "E.V.A." to ukazuje na tom, že lidé přijímají implantáty. Jako standard. Nechtějí řešit problém, který je sužuje, prostě si místo uhořelé ruky nechají namontovat ruku umělou. Ta, koneckonců, funguje taky celkem dobře. Tohle je společenský úpadek v duchu technologie. Budeme lidi ničit, aby si kupovali implantáty a ekonomika rostla. Vždyť to vlastně funguje. Na co potřebují lidi ruce, když si místo nich mohou dát implantát. A těch lidí je. Ekonomika může směle růst. V tomhle vidím naprosto geniální shrnutí našeho přetechnizovaného a vědecky poměrně pokročilého věku. Spoustu věcí nepotřebujeme, jsou to naprosté zbytečnosti, ale jen proto, že ekonomice se díky tomu daří, budeme to podporovat. Necháme si měnit naše těla, ne poroto, že jsme nemocní, ale proto, že chceme být krásní, chceme být dokonalí. A vlastně tím se z nás stávají nemocní lidé. Už dnes si tělo plníme implantáty. Nejsou to implantáty technologické, jen umělé. Necháme si hrudník naplnit silikonem. Ne proto, že to má jakékoli praktické využití, ale proto, že ta možnost tu je. Necháme si pod kůži narvat narvat pevná tělesa, protože ta možnost tu je. Ekonomika roste, ekonomika vzkvétá.
Marco Turini tuhle celkem sžíravou společenskou kritiku vložil do komiksu, který je rozhodně cyperpunk, kdy naprosto skvěle je představeno město, postavy a zbraně. Technologie jsou zde podány tak, že to musí ocenit každý fanoušek sci-fi. Navíc, výtvarná stránka je skutečně unikátní, především pak pokud se barevnosti týká. Marco používal barevný prášek, který nanášel vatovými tyčinkami a je přece jen poznat, že tohle není moderní počítačová technika, ale ruční práce. Komiks se dá prohlížet a obdivovat ho, čemuž ještě přispívá galerie, která je v závěru knihy. Dojde dokonce i na nějaká ta monstra, konkrétně na Nachzehrera, kdy moje scifistické srdce doslova plesalo. Tahle postava zde má svůj význam, ale opět máte pocit, že není tak velký, jak byste od něj očekávali. Jak říkám, vypravěčsky je to komiks zvláštní, těžko přijatelný a náročný na čtení. I když se budete snažit, někdy prostě nepochopíte. Nemáte možnost pochopit. Až moc nám zůstává skryto.
Alegorie s kartami v závěru by měla být vrcholem komiksu, ale přesto ani zde vám úplně nepomůže Marco všechno pochopit. Přesto je to jedna z nejlepších scén, jak jsem psal výše. Z malé skupiny lidí se stávají ti, co rozhodují. Rozhodování jim pak v jejich malé partičce pokeru pomůže vyhrát. Život je jen hra a lidé jsou jen hračky. Nejsme ani šachové figurky, ale jsme jen obyčejné figurky v "Člověče, nezlob se", které nemá konkrétní domečky, ale záleží jen na těch, kdo s námi táhnou, kam nás zavedou. Je to celkem depresivní, ale je to tak. Ovládají nás lidé, kteří se dostali do té nejvyšší vrstvy a jsou nám tak vzdáleni, jako kdyby byly na jiné planetě. Nedostaneme se k nim, na to prostě nemáme. Jsou to bohové. Žádná náboženská stvoření, ale prostě tvorové, kteří ovládají náš život. Jak víme, že skutečně existují? Ani Marco nám nedává odpověď, protože do tváří těchto bohů nikdy nepohlédneme.
Nevím, jestli má očekávání od komiksu "E.V.A.: Kroniky z podzemí" byla vyšší, možná ano, ale přesto jsem dostal něco, o čem jsem mohl přemýšlet. Ano, příběh je nedokonalý, jsou zde podivné střihy a přechody ke scénám, které nám nedávají smysl, respektive nejsme schopni si je dát do nějaké širší souvislosti. Lavinie byla chycena, ale jaký byl vlastně význam Lavinie? Co se stalo s Nachzehrerem? Prostě jen promluvil v televizi a změnil celý svět? Ale proč to udělal? Nejsou zde jasné motivace, není jasné, proč postavy jednají, jak jednají. Ani s jednou nejsme schopni se seznámit blíže, snad jen s "E.V.A.", ale i o ní toho víme tak málo, že to prostě nestačí. Kresebně je dílo naprosto výborné, ale ten scénář, tomu prostě něco chybí. Nečte se snadno a může tak čtenáře odradit. Ne každý bude mít trpělivost číst ho podruhé, aby si ho užil o něco více. A to si myslím, že jsem člověk, který souvislosti dokáže chápat poměrně dobře. Proto, že je to něco nového na trhu, něco unikátního a kresbou neskutečně vyspělého, musím dát vyšší hodnocení než je jen obyčejný průměr.

Komiks "E.V.A.: Kroniky z podzemí" si můžete zakoupit přímo na stránkách nakladatelství RandO.

2 komentáře:

  1. Ahoj Martine, máš pravdu, že příběh je složitý a ještě k tomu není vyprávěný po jednoduché časové ose a není ani jednoduše nakreslený (prolínání scén probíhajících v ten samý moment, prolínání vzpomínek a skutečnosti, atd...) nestačí jej přečíst jednou... a o to jde! vždyť co je to za komiks, který jednou přečteš a už necítíš potřebu se k němu vrátit? to, že po každém přečtení pochopíš něco nového, to, že vše není jasné a musíš domýšlet a přemýšlet, kombinovat, je věc, která se mně na něm líbí nejvíc... Viz např. film Memento či Fight Club - taky jsem je musela vidět víckrát, abych je pochopila...
    Nicméně některá tvá kritika ukazuje, že by sis měl komiks přečíst potřetí (nic ve zlém :)
    Co se stalo s Nachzererem, je řečeno. Proč to udělal, mi přijde jasné - jsou lidé, kteří vědí "pravdu" o světě a chtějí, aby to věděli i ostatní (jako třeba Morpheus z Matrixu).
    Známe jméno jednoho z "bohů" na jiné planetě. Význam Lavinie má, metaforický, vztažený k současné společnosti - nezapomeň, že je označena za teroristku... A význam v příběhu samém je odhalen při partičče pokeru...
    Kromě toho, E.V.A. má zcela úmyslně otevřený konec - není totiž vyloučené pokračování...
    Na závěr ti děkuji za tuto kritiku - je přínosné vědět, jak komiks vnímají ostatní. Tímhle bych chtěla vybídnout i další čtenáře, aby se zapojili do diskuze, kritizovali či interpretovali E.V.A. podle svého názoru.
    Zdraví Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Budu také rád, pokud se rozproudí nějaká diskuse. Myslím, že by k tomu spousta lidí měla co říct.
    Nevylučuji, že se ke komiksu vrátím i potřetí a pak hned znovu počtvrté :-)

    OdpovědětVymazat