Když hodnotím adaptaci klasického díla, je potřeba si uvědomit, že tyto komiksy chápu jako specifickou kategorii. Nemá smysl ji srovnávat s autorskými komiksy a komiksy originálními. Adaptace literárních děl jsou vlastním druhem komiksů, a proto si nezaslouží srovnávání s ostatními komiksy. Většinou by jednoduše neuspěly. Ano, "
Malý princ" Joanna Sfara je skvělý, ale je to prostě dáno tím, že autor originálního díla vytvořil něco naprosto jedinečného a Sfarovi se jen povedlo to vůbec nezkazit. Do jisté míry pak vybočuje i komiks "Cesta kolem světa za 80 dní", alespoň vedle toho, co jsem zatím ze série nakladatelství Grada s názvem "Skvělá díla světové literatury" mohl číst.
|
© Grada Publishing, 2013 |
Proč vybočuje? Tak především je to díky konzistentnosti celé knihy. V případě komiksů "
Poslední Mohykán" a "
Robinson Crusoe" prostě zklamal scénář, který nepřinesl ani konzistentní, zajímavý příběh. Pro komiks to jednoduše chce určité úpravy, aby to dopadlo dobře. Navíc když je autor omezen počtem stran, který nedosáhne ani na padesát. Není to málo, panely je možné upravit, ale není to ani moc, když se adaptují příběhy, které jsou plné fantazie, kde je dbáno na děj a dobrodružství. A přesně tohle je možné říct o "Cestě kolem světa za 80 dní", kterou má na svědomí Jules Verne, jeden z geniálních tvůrců, vizionářů a skvělých vypravěčů. "Cesta kolem světa za 80 dní" je mnohým známá hlavně díky výbornému kreslenému seriálu, který byl však přece jen pohádkovější než Vernovo dílo.
|
© Grada Publishing, 2013 |
Jeho adaptace pro francouzskou edici se chopil Chrys Millien. Ten si vzal pod patronaci jak kresbu, tak i scénář, což se v tomhle případě ukázalo jako velmi dobrý nápad. Vytvořil si totiž konzistentní scénář, který skutečně dokáže vyprávět daný příběh, ale navíc je ještě zajímavý, a to nejen díky kresbě. Millienovi se podařilo, že se z komiksu nevytratilo napětí, ale skutečně prožíváme dobrodružství, ač samozřejmě okleštěná. Rozhodně zde není všechno, co se objevilo v knize, a je to škoda, ale vycházejme ze zvoleného formátu. Millien zachytil příběh díky dobré vypravěčské zkratce, některé události odbývá, ale přesto se mu daří držet tempo a vy si můžete příběh opravdu užít. Navíc mu nechybí ani emoce, což je skutečnost neméně pozitivní a potěšující. V závěru je pak patrné, jak dobře je zachycena doba a jak věrně se snažil Millien držet předlohy, tedy v rámci toho, jak mu to počet stran dovoloval. Nezůstal nic dlužen a příběh, který vyprávěl, způsobem, jakým ho vyprávěl, uzavřel.
|
© Grada Publishing, 2013 |
Kresba je další prvek, který je správně na svém místě, i když je patrné, že Millienův styl je celkem dost říznutý Moebiem. Tak ale nejedná se o nic neočekávaného, Francouzi ke svému velmistrovi mají blízko. Millien se alespoň legendárního tvůrce nesnaží vykrádat, jde si svou cestou a našel se celkem dost v grimasách a obličejích, které sem tam dokážou skvěle odlehčit některé scény. Jeho Phileas Fogg je krásně stoický, což je v dobrém kontrastu s Passepartoutem, jenž je hodně rozháraný, trochu neuspořádaný a možná i nespolehlivý. Přesto zůstává postavou dobrou, jen se na něj sem tam budeme trochu zlobit. "Cesta kolem světa za 80 dní" je dobrou adaptací a díky doplňujícím materiálům je opět velmi informativní. Docela si dovedu představit, že by tohle byla cesta, jak vyučovat o klasických literárních dílech. Neuchytí se to, ale nápad to není špatný.
Komiks "Cesta kolem světa za 80 dní" můžete
zakoupit na stránkách Grady.
Žádné komentáře:
Okomentovat