2013-10-18

#335: Vrána: Soumrak bohů - 70 %

Vrána: Soumrak bohů (The Crow: Skinning the Wolves)
Vydalo nakladatelství Comics Centrum v pevné vazbě a v limitované edici (100 kusů) v roce 2013. Původně vyšlo jako čísla 1 až 3 v minisérii "The Crow: Skinning the Wolves" od prosince 2012 do února 2013 u IDW. Souborně v originále komiks vyšel jako "The Crow: Skinning the Wolves" v roce 2013. České vydání má 104 stran a prodává se v plné ceně za 499 Kč.

Scénář: James O'Barr a Jim Terry
Kresba: Jim Terry

Když se čtenáři dověděli, že se chystá nová "Vrána", bylo to přesně to, co všichni očekávali. Novou "Vránu". James O'Barr si svou první a doposud v podstatě jedinou knihou získal velkou základnu příznivců a jsou lidé, co na jeho komiks nedají dopustit. Asi budu jedním z nich, protože je pravdou, že lépe jsem vyjádřené pocity ztráty, prázdnoty a beznaděje snad neviděl, a to nejen v komiksovém médiu. Navíc zobrazit nově pomstu tak, aby to zaujalo, to také není jednoduché. Jenže tím, že člověk čeká novou "Vránu", strašně se omezuje. Proč? Protože jednoduše tohle nedostane. Místo nové "Vrány" dostává příběh s Vránou jako andělem pomsty.

James už v samotné předmluvě, kterou pro komiks napsal, oznamuje jednu základní skutečnost. Když tenhle příběh poprvé připravoval, a byl to komiks pro magazín "Taboo" Stephena Bissetta, přemýšlel jen o jednom - udělat drsný, především násilný komiks. A z toho se i zpovídá. Nešlo mu o nic jiného, než ukázat, jak dostávají náckové na prdel, a to pořádně. Komiks prve - zhruba před dvaceti lety - vůbec nezvažoval jako komiks o pomstě, komiks s Vránou, ale jednalo se o drsnou story z koncentračního tábora s názvem "Noční vlak". Asi není moc těžké poznat, o čem takový příběh měl být, protože hned první kapitola knihy "Vrána: Soumrak bohů" je právě o tom, jak jeden takový noční vlak přijíždí.

James O'Barr se vyznal z toho, že i jeho současná vize komiksu byla taková, aby se jednalo o drsnou jízdu, kde budou náckové umírat jako na běžícím páse. A to se také povedlo. Zároveň tvrdí, že Jim Terry tomu dal i trochu hlubší rovinu. No, hádat se s ním nechci, přece mám k Jamesovi respekt, ale tenhle komiks je pořád především šílená řežba v koncentračním táboře. Tohle rozhodně neříkám jako negativum, naopak, mě se líbí, když jsou náckové zabíjeni, ale zas tak hluboký komiks z toho neudělal ani Jim Terry. S příběhy z druhé světové války a z koncentračních táborů zvlášť je totiž jeden problém. Ona je zde určitá hloubka už sama o sobě. Stačí se podívat na fotografii z některého z vyhlazovacích táborů, a hned si uvědomíte, co za zvěrstva se za tím jedním obrázkem skrývá. Aby takový příběh měl trochu větší váhu, je potřeba dobrý příběh a něco navíc. V tomhle případě je něco navíc bergmanovská partie šachu.

Tak, teď trochu převineme a pojedeme hezky od začátku. Do koncentračního tábora přijíždí vlak s židy a dalšími lidmi, kteří se mají stát novým osazenstvem a čekateli na smrt. Na scéně se nezdá nic překvapujícího, dochází zde k násilí ze strany velitele, který bude očividně tím inteligentním magorem, který si bude s nebohými lidmi pohrávat čistě jen proto, že mu jiný zvrácený magor tu možnost dal. To se také vyplní. Pak přece jen ale dochází k nečekanému vývoji. Ve vlaku zůstal ve stínech jeden člověk. Esesák už pro něj jde, když tu dochází k ještě zajímavější události. Esesák se vrací za velitelem bez spodní čelisti. Něco je špatně. Dochází k prvnímu ze soubojů s esesáky. Bojuje pouze jeden člověk, ale než je zastřelen, stačí ze světa sprovodit mnoho šmejdů.

Tím, kdo se skrýval ve vlaku, není nikdo jiný než Eric. Pardon, samozřejmě, že to není přímo Eric, hlavní postava "Vrány", ale je to postava, která má stejný smysl. Člověk, který se chce pomstít, člověk s nadlidskou schopností - nesmrtelností. Je určen k tomu, aby potíral ty zlé a pomáhal těm, co si nezaslouží špatný osud. Ano, v tomhle směru je jednotvárná i "Vrána", protože nabízí celkem jednoduché rozdělení světa. Ti, co jsou zlí, jsou zlí a musí umřít, ti, co jsou dobří, ty vrána nechá na pokoji. V koncentračním táboře je tohle rozdělení ještě přesnější. Ti, co jsou nevinní a jsou jen zavření, jsou dobří, Němci a ti, co se k nim přidali nebo jim pomáhají, ti musí umřít. Najednou je ten příběh až strašně moc jednoduchý, není zde žádná ambivalence postav, samozřejmě až na mstitele, který je kladnou i zápornou postavou zároveň. Jenže tohle už je podruhé trochu málo.

"Vrána: Soumrak bohů" pak vyniká především kresbou Jima Terryho, kterého James označil za velký talent, a já s ním musím souhlasit. Svou kresbou dokonale vykreslil dobu i prostředí, a když dojde na skutečně drsné scény, je to krása pohledět. Zní to asi trochu bizarně, ale ty výrazy nacistů, kteří jsou doslova demolováni, anebo ten pohled velitele tábora, to jsou prostě kresby, které se dokážou vrýt do paměti. Především pak třetí kapitola (kniha má jen tři) je ukázkou toho, že ten příběh je přece jen dotažen alespoň do silného závěru, který s vámi asi úplně nezamává, ale přesto je dobrý. Ono je celkem těžké přijít s něčím z doby, kdy se silné příběhy děly v podstatě každému.

James O'Barr tak po více jak dvaceti letech pokračuje v budování svého mýtu, vytváří anděla pomsty, symbol pomsty, který je skutečně ikonický. Z Vrány se tak může stát průvodce, který se objeví v ještě mnoha příbězích. Jenže je potřeba si uvědomit, že ta první "Vrána", ta vycházela z osobní potřeby se vykreslit, vyřvat se, měla v sobě tolik bolesti a vzteku že prostě muselo vzniknout jedinečné dílo. "Vrána: Soumrak bohů" už taková není. Není to tuctový komiks, ale není to zase komiks, z kterého se posadíte na zadek a budete ho uctívat jako relikvii. Je to dobrý příběh s výbornou kresbou, ale není to výborný příběh s výbornou kresbou.
Obálka limitované edice

České vydání se dočkalo speciální limitované edice, o které jsem také psal. Limitovaná edice se prodala za 50 minut, což je výborný úspěch. Její kvality bohužel nebudu moct posoudit. Kvalita klasického vydání je skvělá, na Comics Centrum je to celkem standard, což však knihu nijak nesnižuje. Pevná vazba, skvělý papír, navíc je zde ještě rozsáhlá galerie, která je vlastně nahlédnutím do toho, jak byl komiks tvořen. Jim Terry nám ukazuje, že spolupracovat s Jamesem není vždy snadné a že James má celkem jasné představy, jak dílo chce. Václav Dort se vyjadřoval k tomu, že byl překlad upraven tak, aby zde byly německé hodnosti, což celkem chápu, proč tam jsou ale některé německé věty, to už mi přijde spíš navíc. Logicky mluvili Němci celou dobu německy, tak proč nechávat některé věci v němčině? Nemá to žádný zásadní efekt. Původní komiks je více méně celý v angličtině. Co na druhou stranu musím rozhodně vyzdvihnout, to je český název. Sedí mnohem lépe než ten anglický a lépe zapadá do celého příběhu.

Komiks "Vrána: Soumrak bohů" zakoupíte se slevou na stránkách Comics Centra.

2 komentáře:

  1. Pravda. Myslím, že příběh by se bez Vrány úplně obešel. Jakožto fanoušek původní Vrány jsem byla trochu zklamaná, ale když jsem se na komiks koukla kolem a kolem... prostě to byla parádní řežba. Jen bych tolik neslavila, že "Vrána je zpět." Protože není.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nelze než souhlasit. I bez Vrány by to byla skvělá řežba a u toho by také zůstalo. Takhle je to vlastně parazitování na dobrém jméně původního komiksu. Alespoň je to ale parazitování ze strany samotného autora.

      Vymazat