2013-10-23

#340: Egypťan - 75 %

Egypťan
Vydalo nakladatelství Argo v pevné vazbě v roce 2010. Vydání má 272 stran a prodává se v plné ceně za 298 Kč.
Komiks koupíte v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Markéta Smolíková Kubátová
Kresba: Markéta Smolíková Kubátová

"Egypťan" je jedním z těch komiksů, o kterých člověk ví, ale vzhledem k tomu, že čeká nějakou adaptaci Waltariho, ani to moc neřeší. Tohle byl můj případ, kdy jsem se tímhle komiksem moc nezabýval, protože moje období, kdy jsem miloval všechno, co je egyptské, už pominulo. Ne, že by mě jejich mytologie stále nefascinovala, ale už nemám tak velkou potřebu egyptské příběhy vyhledávat. Teď mě třeba více zajímá japonské kultura. Člověk jen vidí, jak se jeho zájmy vyvíjejí. Nakonec se ke mně ale "Egypťan" dostal a já jsem tomu rád, protože český komiks mě zase jednou velmi příjemně překvapil.
"Egypťana" má na svědomí Markéta Smolíková Kubátová, která je vystudovanou animátorkou a na tomto poli se také živí. Na první pohled by se tedy zdálo, že jednu část knihy bude mít zvládnutou. Tedy samozřejmě myslím stránku kresby. Je na ní vidět, že se jedná o kresbu inspirovanou Mignolou, ale nijak zásadně. Tam, kde je Mignola temný, mystický, tam je Markéta svá a jede si podle svého. Není tak mystický, i když příběh, který vypráví, je mytologický. Je do jisté míry přímočará, ač využívá legendy a mýty, ač si hraje s příběhy podobně jako Mignola. Její příběhy se nesnaží být objevné, ale jsou zajímavé. Překvapivě mnohem lépe funguje kniha jako sbírka povídek, než jako grafický román.
Že se jedná o grafický román, to jsem se domníval především z úctyhodného počtu stran. Tohle není kniha, jejíž rozsah by byl pro český trh a českého autora tradiční. Markéta Smolíková Kubátová si zde vytvořila základní rámec, který nijak povídky nepropojuje. Co se v jedné stane, nemusí mít nutně vliv na další část knihy. Je de spojitost v hlavní postavě Egypťana Ratepa, ale to je tak všechno. Ratep byl Egypťanem, v podstatě klasickým šikanovaným chudákem, který měl tu smůlu, že se narodil chudému otci. Ve své nevědomosti pomůže zpět na svět zlému bohu Sutechovi, kterého kdysi uvěznil Usire. Tomu se osvobození Sutecha ani trochu nelíbí. A proto, že za to může právě Ratep, dává mu jako dar nesmrtelnost. Smyslem Ratepova života je potírat činy, které Sutech způsobí.
Tohle je tedy základní rámec. Následují příběhy, které na sebe nenavazují, jedná se o různě dlouhé skoky do budoucnosti, kdy Ratep je jednou z hlavních postav, která zasahuje do děje. Díky své nesmrtelnosti tak může odčiňovat to, co Sutech napáchal. Vzhledem k tomu, že na sebe příběhy nijak zásadně nemusely navazovat, Markéta využila tuto volnost a podařilo se jí několik zajímavých kousků. V příběhu "Minotaurus" nám předkládá klasickou řeckou báji, ale daří se ji ozvláštnit novým prvkem a celkem dobrými hláškami. Následuje příběh "Faraon" a my jsme ve světě politických intrik a zrady a pomsty. Posouváme se s příběhem "Posvátné jezero" do Střední Ameriky k indiánům a jejich rituálům a jsme svědky magického prozření. Pak je tu "Benátčan", což je asi nejpřekvapivější příběh, který obsahuje i fantastický prvek. Finále je pak příběh "Čaroděj", což je ve své podstatě variace na klasický biblický bratrovražedný souboj.
No, když o tom tak přemýšlím, tak Markéta se v Mignolovi zhlédla trochu více, než jen kresbou. Jednotlivé rozdělení do příběhů, postava, která zasahuje do děje, ale vždy spíše jen prochází, zaměření na legendy a mýtické příběhy, postavy z bájí, apod., tohle jsou prvky, které Mignola také rád využívá. A navíc se v komiksu místy celkem dobře hláškuje. Není to však nic prosti ničemu - tohle není snaha napodobit Hellboy, nebo na něm parazitovat. Tohle je snaha ukázat trochu jiný příběh, který má smysl od začátku do konce. I když jsou první příběhy takové skutečně hodně oddělené, samostatné, zdá se, že nemají dopad na další dění, jsou přece jen promyšlené a kniha nakonec funguje i jako celek, nikoli jako sbírka jednotlivostí.
Asi bych nemusel, ale přece si to srovnání dovolím. "Divočina" i "Egypťan" jsou komiksy, které vydalo Argo, jsou to autorská díla a navíc komiksy české. Rozdíl je zde hlavně v tom, že o "Egypťanovi" se tolik neví. Argo se "Divočiny" chopilo skvěle a hodně pomohlo, že byl projekt financován přes Startovač. Měl tak celkem zajištěnou dobrou mediální kampaň. Docela mě mrzí, že se tohle nestalo i "Egypťanovi", protože ten rozhodně není horším komiksem, naopak, je příběhově konzistentnější, protože kvalita je zde po celou dobu. I když i "Egypťan" má silně otevřený komiks, nemáte až takový pocit, že jste o něco ochuzeni. Pravda ale, kresba mi více seděla u "Divočiny". "Egypťan" je přesto výborným komiksem a je na něm vidět, jak moc velká je škoda, že komiks u nás nemá takovou mediální podporu a není tolik propagován. "Egypťan" je další ukázkou toho, že čeští autoři umí vyprávět příběhy a umí kreslit, jen se to prostě moc lidí nedozví. K vydání bych pak měl jednu výhradu - lettering se mi příliš nelíbil. Písmo, které bylo zvoleno, je takové moderní, strohé, nějak se k těm příběhům nehodí.

Komiks "Egypťan" můžete zakoupit na stránkách knihkupectví Kosmas.

Žádné komentáře:

Okomentovat