Ještě před tím, než jsem psal svoje články, které hodnotily rok 2013 (především pak
článek o pozitivech), chtěl jsem si přečíst tenhle komiks, protože jsem si myslel, že by to mohl být jeden z těch kusů, které se ve výčtu toho nejlepšího objeví. Po přečtení první poloviny knihy jsem si uvědomil, že článek mohu s klidem vydat v takové podobě, jak jsem ho zamýšlel, protože "Borgia" nic nezměnila. Dle mého skromného názoru, který snad někoho zajímá, tohle prostě není komiks, který by si zasloužil postavení mezi tím nejlepším, co u nás vyšlo v roce 2013. Myslím tedy v rámci toho, když se dělá TOP desítka. Tam prostě nemá šanci se probojovat, i když je to komiks, který jednoznačně v některých ohledech vyniká.
Když to řeknu takhle, asi je celkem jasné, co to "vynikat" znamená. Doplním k tomu jen skutečnost, že o kresbu se postaral Milo Manara, což je legendární Ital, který se proslavil především v erotickém komiksu. Právě tímhle "Borgia" vyniká, ale, pravda, nejen tím. Zas tak jednoduché to není. Když knihu otevřete, je samozřejmě kresba to, co vás zaujme na první pohled. "Borgia" je jeden z těch komiksů, které můžete číst i tak, že ignorujete slova. Ne proto, že by jednotlivé panely byly až tak vypovídající, že by text nepotřebovaly, přechody přece jen nejsou naprosto jednoznačné, ale proto, že každý panel je obraz. Dostáváte do rukou galerii, kterou se můžete kochat kdykoli chcete a vstup platíte jen jednou.
Tímhle komiks jednoznačně vyniká a zaujme, a to i proto, že Manara dokáže naprosto skvěle vystihnout dobu a vy máte pocit, že se opravdu ocitáte v renesanci, v éře, kdy se hlavy pomazané pyšnily tím, že docházelo k obrodě vědy, ale to vše pod záštitou fanatické církve. Kromě toho je Manara samozřejmě naprosto geniální v tom, jak kreslí ženy. Jsou nádherné. A tohle je tak trochu problém. Jsou nádherné naprosto všechny. V renesanci by chtěl žít každý. Alespoň v té manarovské. Mravy volné a každá žena nádherná. Doslova ráj... No, na první pohled. Když už jsme u toho, tak v některých případech se Manarovi nedaří zachytit výraz, hlavně u mužských postav, což vede k tomu, že osoba vypadá jako vosková. Vzhledem k jeho oblibě a zaměření na ženské postavy se pak také sem tam stává, že některé mužské postavy vypadají dost podobně a vy máte problémy je sem tam rozeznat.
Tolik tedy ke kresbě, která je rozhodně největším kladem tohoto komiksu, a to i přes výtky, jež jsem k ní měl. Je to ale jedna z nejlepších ukázek evropské školy, jaké na našem trhu v současnosti najdete. Trochu to připomene "Thorgala", ale díky odvaze Manary a jeho nedostatku studu - beru jako pozitivum - vznikají kresby/malby, jež jsou naprosto unikátní a nádherné ve svém propojení krásy s odporností, víry s obžerstvím a naprostým nedostatkem jakýchkoli morálních hodnot. Sex mezi muži a sex mezi ženami je naprosto normální, stejně tak i pedofilie a incest. Nemluvě pak o tom, že muž víry, ten nejvyšší, který sedí na papežské stolici, nemá žádné zábrany a udělá cokoli, aby svou víru posouval dál, aby ji přenesl na ostatní a zajistil si tak naprostou poslušnost.
V tomhle směru je scénář Alejandra Jodorowského, který je všeumělem a legendou jak komiksu, tak i filmu, velmi dobrý. Ukazuje renesanci tak, jak většinou prezentována není. Což je rozhodně dobře, především pak v tom smyslu, že křesťanství je ukázáno v tom pravém světle - jako instituce, která víru lidí využívala k tomu, aby několik mužů ovládlo svět. Anebo aspoň jeho část. Jako kritika církve je "Borgia" komiksem nebojácným a já nemohu než souhlasit. Nechci zatracovat myšlenku křesťanství, je to myšlenka víry jako každé jiné, ale církev jako instituce a její představitelé si podobnou kritiku, podobné zatracování rozhodně zaslouží. Takže jen více děl, která jsou podobně otevřená a nesmlouvavá.
Proč tedy snížené hodnocení, když zatím výrazně převažují superlativy? Tak je to v tom, že kromě toho, že je scénář šokující a kritický, místy je také celkem samoúčelný, čemuž pak dopomáhá i kresba, kde jsou ženy v pózách, jež jsou smyslné, ale prostě je někdy až moc vidět, jak je to celé chtěné a okatě lascivní. To platí i pro scénář, který některé scény využívá jen kvůli efektu, i když pro příběh samotný nejsou až tak zásadní. Například to platí pro až příliš zdlouhavou scénu incestu, anebo nijak zásadní lesbický závěr první části. Kdyby si Jodorowsky s Manarou odpustily některé tyhle až příliš prvoplánové sekvence, komiks by vyzněl výrazně lépe. Koneckonců příběhu moc nepomáhá ani skutečnost, že většina děje je fabulována, historické události jsou pouze odrazovým můstkem, anebo jsou úmyslně opomíjeny, jak je skvěle shrnuto v doslovu.
"Borgia" je rozhodně komiksem, kterým stojí za koupi. Je to jednoduše dílo, jež se bude vyjímat ve vaší knihovně, navíc si jsem skoro stoprocentně jistý, že je to kniha s potenciálem zaujmout i ty vaše známé, kteří o komiks jinak normálně nezavadí. Ano, Manarova kresba a jednotlivé panely většinou budou tím, co je bude zajímat nejvíc. A proč ne? Manarovy ženy jsou krásné a je třeba uznat, že některé stránky jsou takové, které jinde neuvidíte. Vyrazí vám dech. Tak to také může být. Kresba komiksu tohle dokáže. A je dobře, že se nám zase - a v kvalitním vydání, ať už měkké nebo pevné vazby - představuje zase trochu jiný komiks, který si rozhodně zasloužíme. I přes snížené hodnocení to myslím v tom nejlepším.
Žádné komentáře:
Okomentovat