Publicistika: Tomáš Prokůpek
Kresba: Pavel Čech
První "
ZOOOM" nám představil jednoho z nejzásadnějších tvůrců Generace Nula, o níž se již hodně napsalo. Tím tvůrcem byl Tomáš Kučerovský. Druhým dílem se čtenářům více představuje autor velmi osobitý, a to jak svou tvorbou, tak i svým přístupem k životu, svými zájmy. Tím autorem je, jak již obálka napovídá, Pavel Čech, který se v loňském roce dostal do povědomí hlavně díky vítězství v literární ceně Magnesia Litera, kde získal 1. místo za dětskou knihu. Jednalo se o knihu "Velké dobrodružství Pepíka střechy". Kromě toho vydal i další knihy a na komiksovém trhu se pohybuje už více jak dvacet let, i když pravda, sem tam s pořádnými pauzami.
Pavel Čech svůj první komiks vydal v roce 1990 a pak se odmlčel na deset let. Komiks se jmenoval "Dobrodružství Honzy Štístka" a nakreslil ho podle scénáře napsaného spolu se Zdeňkem Chlubným. Pak Pavel pokračoval s komiksovou tvorbou vlastně až v novém tisíciletí. Profiloval se zatím jako grafik a ilustrátor a ke komiksu se vracel jen krátkými příběhy. Ve velkém na sebe upozornil knihami jako "Dědečkové" nebo zmiňované "Velké dobrodružství Pepíka Střechy". Rozjel pak i vlastní sérii "Dobrodružství Rychlé Veverky" a musím říct, že ta si mě první dílem získala. Jenže Pavel Čech, to je mnohem více.
Pokud jste četli první "
ZOOOM", asi nebudete příliš překvapeni. Podoba druhé knihy je stejná. Formát se nezměnil, jedná se o kmihu na šířku s pevnými deskami a kvalitním, tenčím křídovým papírem. Veškeré testy jsou dvojjazyčné, tedy v češtině i angličtině. Kniha má předmluvu od Roberta Janáse, což je český historik umění a také fotograf, ale to byste asi měli tušit, protože Robert zde není představen. Opět. Asi jsem si nějak moc zvykl, že u předmluv se velmi často uvádí, o koho se jedná - hlavně u komiksů je to celkem zvyk. Rozhovor s Pavlem Čechem pak dělal Tomáš Prokůpek. Interview je tentokrát trochu obsáhlejší, což je dáno i tím, že se Pavel Čech místy hodně rozpovídal. Rozhovor je rozdělen do těchto částí: Začátky, Malba, Komiks, Ilustrace, Kroniky a Indiáni, což dostatečně odkazuje na to, jak moc všestranným tvůrcem Pavel Čech je.
Pokud Pavla Čecha moc neznáte, tak tohle komplexní portfolio a hlavně onen rozsáhlý rozhovor, vám o něm řeknou skutečně hodně. Sám zde vypráví svou minulost, to, co ho ovlivňovalo, ale i to, co ho formovalo a formuje neustále. Vytvořil si svébytný přístup k tvorbě i k životu a musím říct, že ho do jisté míry v tomto přístupu obdivuji a rozumím mu. Ne, že bych se vydal stejnou cestou, ale chápu ho. Z jeho tvorby na vás doslova dýchá nostalgie, dýchají na vás staré chlapecké příběhy a vy se k nim rádi vracíte. Já jsem byl jako malý kluk hodně ovlivněn Foglarem. Foglarovky byly vlastně první rozsáhlejší knihy, které jsem četl. Pak sice přišla "Duna" a knihy Stephena Kinga, ale okouzlení Foglarem nadále zůstalo, i když ho již dávno nečtu. Tvorba Pavla Čecha je specifická a soudržná, vybírá si podobná témata a z jeho maleb je cítit něco, co je v nás skryto někde hluboko. Kniha "ZOOOM 2" mě nezaujala tolik provedením, které je stejně dobré jako v prvním díle, ale hlavně prezentovanou tvorbou a osobností Pavla Čecha.
Na Comics Blogu najdete recenzi na knihu "
ZOOOM 1: Tomáš Kučerovský".
Žádné komentáře:
Okomentovat