Nakladatelství Comics Centrum vzniklo v roce 2003, i když již před tím existoval jeho předchůdce Calibre Publishing, které vydávalo v letech 2000 až 2002. V letech 2003 a 2004 se nakladatelství trochu hledalo, a tak vyšly tituly, které jsou tahounem dodnes (hlavně série "Hellboy", ale i první vydání "Vrány"), mimoto se ale na trh dostaly i komiksy, které zapadly a nějaké jejich pokračování nepřišlo. U komiksu "Alice Cooper: Poslední pokušení" třeba nebylo ani čím navazovat, ale takové komiksy jako "30 dní dlouhá noc" anebo dnes recenzovaný "Kazatel" rozhodně pokračování mají. Ani v jednom případě však nedošlo k tomu, že bychom mohli v ruce držet další díl. Podle všeho se na tom ani moc nezmění v budoucnu.
"Kazatel" je manhwa, což je označení pro komiks především jihokorejský, který je v posledních letech velmi bohatý, ale přece jen si doposud nevysloužil takový zájem jako japonská manga, kdy je celkem i možné tušit podobnost obou slov. Nejedná se tedy o nic jiného než o označení jihokorejského komiksu, nikoli o nějaký specifický žánr. Podobně jako manga, i manhwa může zobrazovat v podstatě jakýkoli žánr. V případě "Kazatele" se jedná o akční dark fantasy western s hororovými prvky. Zajímavostí oproti manze je skutečnost, že manhwa je tvořena v klasickém evropském způsobu čtení, což je dáno tím, že korejské písmo se čte stejným směrem jako čeština a další evropské jazyky. Pravda, existuje i varianta čtená zprava, ale v případě manhwy není až tak používaná.
"Kazatel" je příběhem o jednom kazateli - překvapivě - který zaprodal svou duši ďáblu. Tušíme, že to bude mít co dělat s milovanou ženou, Genou, ale vzhledem k tomu, že u nás vyšla pouze první kniha z šestnácti, podrobnosti se zatím nedovíme. Ivan Isaacs, jak se kazatel jmenuje, musí na žádost démona zabíjet nemrtvé a případně i živé, aby se vykoupil z nějakého svého prokletí. To ho přivádí na cestu vlakem, kde je jeden vagón, který by tam být neměl. Kromě toho nastoupí také trestanec se svým doprovodem, který míří za jistě spravedlivým trestem. Jenže vlak má být přepadem. A to není všechno. Ještě je tu nemrtvý obsah nákladového prostoru posledního, zamčeného vagonu.
Min-Woo Hyung poměrně umně spojuj jednotlivé žánry. Westernové prostředí příběhu sedí, nemrtví také, i když je pravda, že nebýt dobových kulis, asi je jedno, kde se příběh odehrává, protože jakmile přijde na akci, prostředí jde stranou a zaměřeno je skutečně jenom na akci. A té je skutečně hodně. Je celkem přehledná, ale vy si uvědomíte, že je také celkem sterilní a ne až tak zábavná. Rozhodně to ale pomáhá v tom smyslu, že kniha rychle uplyne. Problém je v tom, že jsou vám načrtnuty postavy, nějaké základní obrysy děje, ale to je utopeno v přemíře akce, která se celkem rychle začne přejídat. Děj se odehrává většinou ve vlaku, kde se chvíli mluví, pak se střílí, pak se zase mluví, zase se střílí, a tak se to celé natáhne do olbřímích rozměrů, kdy se nikam neposunete. U mangy tenhle pocit také máte, jenže tam se obvykle něco děje, tady je to akcí natahováno neúměrně. Myslím, že tohle, celkem skicovitá a hranatá kresba a také skutečnost, že před deseti lety ještě asijský komiks tolik neletěl, vedlo k tomu, že druhý díl prostě česky není. A ještě dlouho nebude.
Žádné komentáře:
Okomentovat