Obálka této poměrně obsáhlé knihy (jsou v ní celkem tři uzavřené příběhy ze série "Criminal") rozhodně nedokáže docenit to, co objevíte uvnitř. Jestliže jste měli doposud jméno Eda Brubakera spojeného jen s Captainem Americou (a ani tam rozhodně ostudu neudělal), tak teď ho dostáváte v tom, co ho opravdu baví. Dalo by se to nazvat neo-noirem, ale možná nejlepší pojmenování celého žánru je to, které mu dali sami autoři, tedy "Criminal". Tohle je sbírka tří kriminálních příběhů ze současnosti nebo nedávné minulosti, tří příběhů, které se nesou ve stylu staré školy, jsou promyšlené, mají zajímavé postavy a rozhodně nenudí. Jestli máte rádi kriminální thrillery, tak tady dostanete něco, za co by se nemuseli stydět ani nejlepší filmaři.
Jak jsem řekl, kniha je složena z celkem tří uzavřených příběhů, tedy uzavřených více méně, protože v každém jsou náznaky, že by nějak mohl pokračovat, v každém jsou postavy, které se objevují i v ostatních dílech, ať už jsou mladší, starší anebo stejně staré. Specifická je pak i třetí část, ale k té postupně. První příběh se jmenuje "Zbabělec" a je to příběh - o zbabělci, samozřejmě - hlavně o jedné loupeži, která nevyšla tak úplně podle plánů, i když ten, kdo jí měl na starosti je velký plánovač. Když chcete dělat nějakou akci, potřebujete hodně informací, správných informací. Tady se ukáže, že jich bylo skutečně málo a většina jich ani nebyla správných. Příběh se neskutečně zvrtne, ale to není všechno, protože Brubaker si pro nás přichystal i celkem solidní pointu.
Končíme, ale jen zdánlivě, protože s titulním zbabělcem se setkáme hned v příběhu následujícím, kde má epizodní roli. "Lawless" není bezpráví, i když i to by se dalo pro příběh aplikovat, ale je to příjmení hlavní postavy. Tou je voják, který se vrací do ulic, aby pomstil svého bratra. Jenže čím víc zjišťuje o smrti sourozence a o tom, do čeho se zapletl, tím víc si uvědomuje, co se stalo z něj samotného. Sean Phillips v tomhle případě používá naprosto skvělé barvy, hodně černé a celý příběh pak dostává naprosto skvělou atmosféru, kdy se opravdu noříte do noirového filmu, který v sobě má něco i ze sedmdesátkových kriminálek. To se pak ještě více projevuje ve třetím příběhu, který je rovnou do 70. let zasazen.
"Mrtví a umírající'" jsou tři sešity, které jsou spojovány osudem několika postav. V každém se díváme na události z jiného pohledu, dovídáme se motivace těchto postav a to, co je přivedlo tam, kde skončily, anebo tam, kde pokračují. Svět "Criminal" je pořádně krutý, ale stejně tak je i nehorázně sexy. Jsou tady rebelové, muži mimo společnost, ale na každém je něco, co vás upoutá. A jsou zde krásné ženy, většinou dobře vyvinuté, které nemají daleko k tomu, aby bylo možné je označit jako femme fatale. Ed Brubaker dodal naprosto skvělý scénář, který se neopakuje a který do sebe zapadá i z hlediska jednotlivých příběhů. Jsou zde jasné návaznosti. Sean Phillips se pak s kresbou mazlil a vytvořil něco, co naprosto souzní se scénářem. Tohle už by zvládnul jedině Eduardo Risso, i když v jeho podání by to možná nebylo až tak temné, až tak old schoolové.
Žádné komentáře:
Okomentovat