Konečně jsem se dostal k dalšímu Ennisovi, Ennisovi, který je v tomhle případě mnohem vážnější, ale sem tam si nějaký ten vtípek sobě vlastní neodpustí, Ennisovi, který konečně dává pořádně naplno i u nás vědět, jak moc ho fascinuje válka, Ennisovi, který tuhle fascinaci dokáže přetavit v někdy až neskutečné příběhy, stejně jako v příběhy místy celkem otřepané. Nemůže se mu ale vzít, že ty příběhy mají sílu, mají hloubku a navíc je na nich strašně poznat, že Ennis až tak moc nefabuluje. Pokud máte rádi válečné příběhy, tohle určitě snesete. Pokud máte rádi silné, emotivní příběhy, také se vám budou líbit. Tak se rozlučte s válkou ve Vietnamu, kterou Ennis většinou do svých děl narval, a podívejte se na tu válku největší, na druhou světovou válku, očima jednoho komiksového blázna, válečného nadšence a také vlastence.
Kniha se skládá z celkem tří příběhů, kdy každý z těchto příběhů původně vycházel jako třídílná minisérie. Každý je tedy tvořen třemi původními sešity a každý nám představuje jiný, ucelený příběh. Komiksy mezi sebou nemají návaznost a každý vystupuje sám za sebe. Děj se pokaždé uzavře. Jejich spojujícím tématem je pouze druhá světová válka, ale liší se místem, rokem i stranou, kterou jsou vyprávěny, i když celkem logicky se Ennis nejvíce zaměřuje na britské vojáky.
Hned první příběh tohle však nesplňuje. "Noční čarodějnice" je komiks, kde sledujeme ruské a německé vojáky v době, kdy se Němci pokusili dobýt Rusko. Ennis se zaměřil na skupinu ruských žen, pilotek, které měly za úkol v noci ostřelovat postupující německé jednotky. I když by se mohlo zdát, že je to za vlasy přitažené, Ennis skutečně vycházel z historických pramenů, a i když příběh fabuloval, jsou zde styčné momenty, které se týkají i znásilňování a jednání se ženami ze strany německých vojáků. Garth do příběhu vložil silné, emotivní postavy, kterým přejete, aby druhou stranu porazily, anebo naopak, aby umřely. Tenhle komiks vás naladí i na zbytek knihy, protože zůstává jedním z nejlepších. Russ Braun tomu pomáhá skvělou kresbou, která dokáže být místy celkem roztomilá, ale když přijde na krev, je to skutečně řežba.
Pro ostatní příběhy měl Ennis jiné spolupracovníky-kreslíře. Hned pro ten další, "Drahý Billy", si vybral Petera Snejbjerga, s kterým už pracoval třeba na speciálu k "Preacherovi". Snejbjerg je mnohem méně oblý, jeho linky jsou trochu hektičtější než v případě celkem uhlazeného Brauna, ale i v jeho případě se kresba dokonale hodí. Jeho vykreslení výrazů je naprosto stěžejní, protože "Drahý Billy", příběh vyprávěný formou dopisu, na výrazech doslova stojí. Jde o historii jedné ženy, která se nedokázala smířit s tím, co se jí stalo - a že to nebylo nic hezkého! - a vzala si válku moc osobně. Ennis zde ukazuje svou emotivní tvář, je naprosto skvělý ve stavbě příběhu i v jeho pointě. O to více pak člověka zamrzí, že poslední příběh je vedle těchto dvou prvních až neskutečně špatný.
|
Peter Snejbjerg |
"Tankisti" kazí dojem svými postavami, možná i jejich českou mluvou, ale i tím, že je to místy bráno moc humorně. Neříkám, že to je doslova sranda, ale najednou je to až moc klasický Ennis, který až tak nebaví, hlavně v kontrastu s předchozími dvěma komiksy. "Tankisti" jsou mírně nepřehlední, je zde zbytečně moc střihů, v kterých se bude čtenář ztrácet, stejně jako zbytečně moc postav, které nemají pro celkové dění až tak velký význam. Ennisovi se daří popisovat krutost výbuchu v tanku, stejně tak ukazuje sílu tanků na bitevním poli, ale ve srovnání se dvěma předchozími je tohle prostě propad. Na závěr alespoň potěší poměrně dlouhý Ennisův text, který se věnuje všem třem příběhům, a kde objasňuje svou inspiraci, poukazuje na konkrétní historické události a nakonec předkládá i použitou historickou literaturu. Kreslíři pak jako bonus přidali nějaké své skici. "Bitevní pole" je knihou, která přináší silné příběhy, povětšinou, a myslím si, že tohle je hodně dobrý způsob, jak lidem přiblížit válečné události. Trocha historie a trocha fabulace k tomu. Výsledný dojem vůbec není špatný.
.
Žádné komentáře:
Okomentovat