Komiks "Vrána: Mrtvá doba", patří k těm, které mají zajímavou historii. Nechci říkat, že se jedná o historii, který je zajímavější než komiks samotný, protože v tomhle případě to neplatí, i když rozhodně nečekejte něco tak intimního, jako je klasická "
Vrána". Komiks "Mrtvá doba" se poprvé objevil na trhu v roce 1996, kdy ho jako třídílnou sérii vydalo nakladatelství Kitchen Sink Press, které se záhy, již v roce 1999 potopilo a skončilo svou existenci, a to i přesto, že se jednalo o nakladatelství, které fungovalo od roku 1970. Od té doby komiks nikdo jiný nevydal, a to proto, že se práva ocitla v rukou člověka, který s nimi nakládal jako s nějakým pokladem a nechtěl je poskytnout nikam dál. Pak ale přišlo nakladatelství IDW a komiks se nakonec znovu podařilo vydat v roce 2012, a to i díky tomu, že s IDW spolupracuje sám James O'Barr.
James O'Barr je člověkem, který mimo jiné vytvořil námět k filmu (pokračování snímku "Vrána" s Brandonem Leem), který nakonec nebyl nikdy natočen. Byl to právě námět, který nakonec skončil jako komiks "Vrána: Mrtvá doba". Tady se krásně ukazuje, že když to nevyjde ve filmu, tak je komiks médium, kde je možné projekty (scénáře) realizovat. Ale ani tam to není až tak jednoduché, jak by se chtělo a jak by bylo třeba. James se sám nechopil komiksového scénáře, ten svěřil Johnu Wagnerovi, kterého známe hlavně díky sérii "Soudce Dredd". Přiznám se, že mě překvapilo právě tohle jméno ve spojitosti s "Vránou", ale nakonec se ukázalo, že tohoto jména jsem se skutečně vůbec nemusel bát.
James O'Barr ve "Vráně" vytvořil temně poetický komiks o pomstě, o životě a smrti, o násilí a lásce. Tahle niterná zpověď je dál milována a je stále možné v ní hledat různé zajímavé prvky, je možné komiks dál analyzovat. Je vícevrstevný, i když by se tak zdát nemuselo. Co ale komiks až tak zásadně neřeší, to je skutečnost, proč se v příběhu objevuje vrána a jaký je její smysl. Samozřejmě, že je možné si to domyslet, ale chybí v ději ta doslovnost. Toho se Wagner chopil a více vysvětlil, kdo/co je vrána a jaký je její význam. Ani on nejde tak daleko, že by jasně řekl, že vrána slouží tomu a tomu, ale je zde mnohem patrnější, jaký je její smysl a jak vrána zasahuje do života jednotlivých postav.
Hlavní postavou "Mrtvé doby" je Joshua. Je to indián, který žil před více jak sto lety, ale přesto se ocitá v současnosti, nebo dejme tomu blízké budoucnosti. Jak je to možné? Právě zde se projevuje síla vrány a jejích schopností. Joshua se vrací proto, aby vykonal pomstu na lidech, kteří zabili jeho a ženu, kterou miloval. Tohle se stalo v minulosti, ale on svou pomstu vykonává v současnosti, protože smyslem příběhu je pochopit, že zlo se opakuje, že existuje v cyklech, které se neustále vracejí a stále se děje to samé a je vlastně jedno, kdo zlo vykonává, protože ono mezi námi prostě je a mělo by být po zásluze potrestáno. A tak se cílem pomsty stávají lidé, kteří ve skutečnosti nezabili Joshuu a jeho lásku s jejími dětmi, ale jiní lidé, kteří ale nejsou o nic lepší.
Tím "Vrána" získává hlubší smysl a skutečně můžeme toho ptáka chápat jako zplozence pekla, stejně jako zplozence nebe, který se snaží o to, aby nastala určitá rovnováha. Zároveň se tím otevírají dveře pro další příběhy, protože vrána mohla "oživit" v podstatě kohokoli. Vzniká tak prostor pro skutečně rozsáhlou sérii, což se začíná v poslední době naplňovat. Mohli jsme se o tom přesvědčit v komiksu "
Vrána: Soumrak bohů". Jsem zvědavý, jestli česky vyjdou i další díly série, respektive ty nové, které u IDW vycházejí. James O'Barr s nimi stále spolupracuje, což je rozhodně pozitivní informace.
Co je také pozitivní, to je skutečnost, že James O'Barr má ke svým příběhům většinou skvělé kreslíře, ať už je to on sám, Jim Terry anebo, jako v tomhle případě, Alex Maleev, kterého známe především z Bendisova "Daredevila". Tady se Alex prezentuje černobílou ilustrací, která je s "Vránou" docela dobře spojena, i když se ukázalo, že ani barva "Vráně" nevadí. Alexova kresba je specifická technikami, které použil, což je na první pohled vidět. Především ten airbrush vás hned trkne - patrné je to už na obálce. Díky tomu si "Vrána" udržuje svou temnou poetiku, což je spojeno i s dostatečně hnusným příběhem, kde se naděje velmi dobře skrývá, ale stejně úplně nikdy neumírá, když je vrána na blízku.
I když se příběh nespojuje s osudem některého z tvůrců tolik jako první "Vrána", pořád je toto výborný komiks, který využívá i zajímavou formu vyprávění, kdy se střídá minulost se současností, příčiny se tak propojují s následky, což je z hlediska vypravěčského zajímavé. Bohužel ono poetické pojetí, které je spíše lyrické než epicky doslovné, někdy brání tomu, aby bylo možné všechny sekvence snadno pochopit, a může dojít k tomu, že se v nich čtenář docela jednoduše ztratí. To je trochu škoda, protože jinak se jedná o dobrý komiks, který skvěle zapadá do mýtu "Vrány", ale bohužel v tomhle směru nepřináší nic tak zásadně nového a je to v konečném důsledku další příběh o pomstě, který je dobře napsaný a dobře nakreslený. Asi se ale nedá očekávat, že by se mýtus nějak zásadně rozvíjel. Ono to není třeba. Příběh o pomstě bude vždycky táhnout.
Žádné komentáře:
Okomentovat