BB/art sice ohlašoval, že to s vydáváním komiksů v roce 2014 nebude tak kvantitativně slavné jako v roce předchozím, což se nakonec potvrdilo, ale rozhodně nelze říct, že by se nakladatelství nesnažilo čtenářům přinést něco zajímavého, něco, co mohou číst, zkoumat, co má pro komiks skutečně velký význam. A když už jme u toho, v konečném součtu toho rozhodně málo nebylo. Ať je smysl série "Před Strážci" pochybný, jak chce - každý si na tohle udělal jistě svůj názor - rozhodně za sebe mohu říct, že návrat ke známým postavám Alana Moora a Dava Gibbonse je prostě příjemný, a to i přesto, že komiksy psal a kreslil někdo jiný. V knihkupectvích už máme i knihu "Před Strážci 4: Ozymandias/Karmínový korzár", a tak se můžeme s tímto projektem zdárně rozloučit.
BB/art v roce 2014 zakončil hned několik sérií a "Před Strážci" k nim také patří. V poslední knize se znovu setkáváme s Ozymandiasem a prožíváme příběh Karmínového korzára, no a nakonec se ještě dostane na kraťas s Dolarovým Billem, anebo prostě Dollar Billem - v angličtině ten dvojsmysl vyznívá lépe. Všechny příběhy má scenáristicky na svědomí nebo alespoň částečně na svědomí legendární komiksový autor Len Wein, kterého my u nás sice moc neznáme, ale byl to právě on, kdo stvořil Bažináče, i když královskou podobu mu dal opět Alan Moore. Oba pánové si tak zajímavě propůjčili navzájem svoje postavy.
Ozymandias je jednou z nejzajímavějších postav původních "Watchmenů", nebo minimálně jednou z nejzásadnějších. Pokud někdo "Watchmeny" nečetl, nebudu prozrazovat, ale je pravdou, že pokud neznáte původní komiks, bude vám hodně unikat. V případě příběhu "Ozymandias" pak v podstatě všechno, protože Len Wein tenhle komiks pojal jako životopis titulního hrdiny, navíc životopis, který je zaznamenáván přímo samotným Adrianem Veidtem. Sledujeme jeho kroky od dítěte až po události z komiksu "Watchmen", sledujeme jeho motivace, to, co ho utvářelo. Je strašně moc vidět, jak je Wein zkušeným scénáristou a úkol zvládnul se ctí. Je zajímavé sledovat Adrianův život, ale na druhou stranu, ani v tomhle směru to není přírůstek k "Watchmenům", který by byl naprosto zásadní a něco měnil. Ale tak s tím už se ani moc nepočítalo. Wein ale dobře do příběhu zavádí všechny zásadní prvky.
Co mi na komiksu "Ozymandias" trochu vadilo, to byla kresba. Jae Lee rozhodně není špatný kreslíř, ale některé jeho obličeje jsou prostě divné. Hlavně na samotném Ozymandiasovi je to strašně vidět. Stejně tak na Komediantovi, který je v jeho provedení extra divný. Když ale zaznamenává prostředí, zvládne atmosféru dobře. V případě "Karmínového korzára" je naopak kresba to, co mi sedělo hodně. Možná více než samotná legenda, která je před námi rozvíjena. "Karmínový korzár" je příběh, který se po dvoustránkách objevoval v každém sešitu ostatními minisérií "Před Strážců". V souborném vydání si můžete užít celý příběh najednou. Je to docela dobrá, pirátská legenda, která má skvělou atmosféru díky kresbě, ale ani samotný příběh není špatný. Podílel se na něm Len Wein, ale především komiks tvořil John Higgins, který byl koloristou původních "Watchmenů". Očividně se z něj stal všestranný tvůrce.
|
Obálka limitované edice |
Dějově nemá "Karmínový korzár" s "Před Strážci" nic společného, takže si příběh snadno užijete samostatně. Tak trochu to platí i o posledním komiksu v knize. "Dolarový Bill" je postavou z původních Minutemanů a komiks, který je zde prezentován, je takovou pěknou tečkou za celou sérií. Je to opět příběh jednoho superhrdiny, který napsal Wein a nakreslil Steve Rude, který příběhu dodal tu správnou nadsázku a vtip, které zrovna zde skvěle zapadají. Osud nebyl k "Dolarovému Billovi" právě laskavý, ale když se to vezme ze správného úhlu, může to být alespoň trochu sranda. V tomhle případě se to povedlo.
|
Len Wein se svým slavným výtvorem |
"Před Strážci 4: Ozymandias/Karmínový korzár" je další standardní ukázkou toho, co vlastně projekt "Před Strážci" znamenal. Je to marketingový projekt, který se alespoň snažil o to, aby prezentoval celkem zajímavé příběhy, které se dají číst a většinou se čtou dobře. To, že se podařilo získat skutečně velká komiksová jména, je jen dobře pro fanoušky. V konečném důsledku je pro mě osobně pozitivní i to, že se příliš nerozvíjela mytologie "Watchmenů" a zůstalo u toho, že to, co napsal Moore a nakreslil Gibbons, je prostě tak jedinečné, že ani tenhle projekt na tom nic nezměnil. A nakonec ani nedošlo k tomu, že by byly příběhy výrazně podprůměrné, což je rozhodně důkazem toho, že i ten marketingový projekt má smysl.
Žádné komentáře:
Okomentovat