2015-01-05

#821: Beerman - 50 %


Beerman
Vydalo nakladatelství BEER HOUSE Borovina v roce 2014. Vydání má 12 stran a bylo k dostání na pivním festivalu BEER HOUSE v Třebíči.

Scénář: Petr Kopl
Kresba: Petr Kopl

Kopl se zaprodal! Dělá to pro peníze! A podobná bla, bla, bla. Jsem si jistý, že mnoho fandů komiksu tohle napadne, protože "Beerman" není nic jiného než marketingový produkt. Na druhou stranu, proč by se umělec nemohl živit i tím, že dělá něco, co je skutečně dobře zaplaceno, kde má peníze jisté i bez toho, jaké budou prodeje? Už dávno jsem si odvykl dívat se na umění jako na vysoké a nízké, protože je to naprosto nesmyslné škatulkování. Ne proto, že by si snad byly naprosto rovny, ale proto, že si nejsou rovna ani díla, která jsou v rámci jednoho druhu umění vydávána. Navíc jsem zjistil, že to, co se někdy tváří jako brak, který byste neměli číst, v sobě má něco, co rozhodně stojí za přečtení, protože myšlenky v tom obsažené jsou stejně hluboké jako v díle, které by jinak za vysoké umění považováno bylo.

Takže ano, Petr Kopl udělal komiks, který měl podpořit značku, respektive akci, která je spojena s prodejem piva a je zaplacena společností, která pořádala BEER HOUSE festival v Třebíči. Jednalo se o akci v roce 2014 a Beerman se stal jejím maskotem. A jak už to tak bývá, zrod takového superhrdiny je třeba pořádně představit. A to Kopl dělá, ať už se vám příběh a jeho jednoznačné marketingové poselství, líbí nebo ne. Odsuzovat ale komiks primárně jen proto, že se jedná o reklamní věc, mi přijde prostě ubohé, ale i s takovými reakcemi se člověk setká, protože u nás pořád znamená, že dělat reklamu je zaprodání se a takový člověk už nemůže být umělcem.

Já si myslím, že člověk pořád může být umělec. A pokud už se vám nelíbí slovo umělec, pořád může být tvůrcem, který prodává a je v tom úspěšný. Docela mě naštvala kritika Petra Kopla na Komiksáriu, ale tak každý má právo na svůj názor. Jen nechápu, proč se tady nadává na člověka, který si chce vytvořit vlastní značku. To, že se snaží podporovat sám sebe i ve svých komiksech, je celkem pochopitelné a z ekonomického hlediska naprosto správné. Jenže tady se neodpouští to, že se člověk snaží prosadit a je o něm slyšet. To, že Petr volí kresebný styl, jaký volí, to už je jiná věc a je jasné, že se to nebude líbit každému, ale navážet se do někoho, že chce, aby se stal úspěšným, to je opravdu jen ukázka té úžasné české povahy. Pokud se budou Petrovy komiksy líbit, ať si je úspěšný, jak chce, je to jen jeho pílí a jeho schopnostmi.

Tak jsem ze sebe dostal to, co jsem dlouho chtěl, a teď konečně k tomu "Beermanovi". Je to stylizované, je to krátké (jen osm stránek, ale jsou to A4 na šířku) a je to hodně barevné, což k Petrovi patří a sem to skvěle zapadne, protože tohle je superhrdinský komiks, navíc laděný do komična, takže tu přemíra barev ještě dokresluje podstatu dění. Příběh je ale takový celkem jednoduchý a není zde nic, co by vás mělo překvapit. Důraz se klade hlavně na to, že je potřeba pít jenom takové pivo, které je skutečně kvalitní, což je i základní smysl našeho hrdiny. Pokud vám vadí podobná marketingová sdělení, bude vám vadit i komiks, to je jasné, ale proč ho budete číst, když víte, že nemáte reklamní věci rádi? Myslím si však, že v tomhle směru je hezké vidět, jak se autoři mohou také prosadit, pokud jim někdo dá možnost a uvědomí si, že komiks má různé využití. Neříkám, že komiks je jen pro reklamní věci, to je naprostá hloupost, ale pořád se divím, jak málo je u nás k tomuto účelu využívaný. Asi je to dáno obecným nezájmem o médium.

Žádné komentáře:

Okomentovat