Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě v roce 2015. Vydání má 124 stran a prodává se v plné ceně za 289 Kč.
Asi nemá cenu nějak zastírat, že nejsem zrovna velký čtenář české literatury. Jednoduše je to prostě proto, že jsem vyrůstal na amerických filmech a jsem jimi až příliš ovlivněn. Nedá se nic dělat, to už se moc nezmění. Pravda, moje první knížky byly foglarovky, ale pak jsem plynule přešel ke Kingovi, Herbertovi a Dickovi. Vždy mě víc zajímali američtí autoři. A platí to tak i dnes. V komiksu a filmu se ale snažím dávat více prostoru i jiné než americké tvorbě, což se mi myslím docela daří. Po komiksu "Děsivé radosti" jsem pak sáhnul velmi rád a děkuji nakladatelství Crew za poskytnutí recenzního výtisku. Na tvorbu Michala Suchánka i Ondřeje Neffa jsem byl hodně zvědavý, mimo jiné i proto, že Michal Suchánek by se skvěle vyjímal v americkém mainstreamu. Není zase tolik autorů, kteří u nás takhle kreslí.
Kniha "Děsivé radosti" obsahuje celkem tři povídky Ondřeje Neffa, které Michal zpracoval do komiksové podoby. Ondřej Neff se na scénáři nepodílel, Michal povídky adaptoval podle svého. Ondřej je ale přesto v knize přítomný více, a to prostřednictvím svých komentářů, které následují za každou ze tří povídek. Dost se pak dovíte o tom, jak byly povídky tvořeny a případně i nějaké změny, které s nimi Michal provedl. A pak si také můžete povídky sehnat a přečíst, abyste věděli, jak se adaptace skutečně povedla. Já zatím zůstanu u toho, že povídky neznám, ale stejně tak i u toho, že jsem v mládí tomu českému sci-fi možná měl dát trochu více. No mládí... Je mi skoro třicet, to ještě není tolik, ne?
První povídkou je "Jitro pro strašnou radost", což je hodně dobrý úvod, protože Michal zde hned ukazuje, jak je vizuální stránka důležitá a že hned dovede umocnit to, co povídka prezentuje. Tady jsou ti mimozemšťané zvládnuti skutečně skvěle a hlavní "ženská" postava je sexy a taky hnusná, přesně jak bylo nejspíš celkovým záměrem. Přesto, že se jedná o povídku tak dlouhou, mi přijde trochu vyprázdněná. Některé postavy jsou více méně zbytečné, hlavně detektiv by mohl v ději v podstatě chybět. Pointa je pak ale dobrá, i když možná trochu očekávaná. Michal ale svou kresbu prezentuje naplno a je přesně tak sexy mainstreamový, jak se očekává.
Následuje povídka "Nápad za všechny prachy". Ondřej Neff k ní dodává, že se jedná o povídku vycpávkovou, což je jednoduše pravda. Není to povídka tak úderná jako povídka poslední, není tak dobře rozehraná jako povídka první a spíš vás naplňuje očekáváním, jestli to, co bude následovat, bude přece jen lepší. Povídka trochu ztrácí i tím, že se v dnešní době jeví celkem neoriginální, což je jednoduše dáno tím, že podobný nápad už mělo až moc tvůrců. Dokonce mi to v některých bodech připomnělo i "Červeného trpaslíka". Holt i ve sci-fi se nápady opakují a povídky stárnou. Menší brutalitka v kresbě ale prospěla, mimochodem je také skvělé, že se Michal nebojí trochy explicitnosti, i když i v první povídce mohlo být nějaké to zakrývání narušeno.
Na závěr nás pak čeká povídka "Konec dobrý, všechno dobré", což je koncepčně asi nejpovedenější příběh, který se ve sbírce nachází. Má skvělé gradování, kdy od začátku netušíte, o co vlastně půjde. Pak se tam najednou objeví nacisti a vy máte oči navrch hlavy, anebo se naopak zubíte. A pak dostane příběh ještě další rozměr a vy si uvědomíte, že tohle je opravdu vrchol celé knihy a že umístění na konec bylo dobrým krokem. Tohle je zábavné, promyšlené a úderné. Navíc celkový sci-fi nápad je skutečně skvělý a měl jsem pocit, že je hodně dobře pojatý, i když se nacismus v tomhle směru může také jevit neoriginální. Jenže nejde o celkovou originalitu, ta je nemožná, jde o originální pojetí, a to v tomhle případě platí naplno.
Kniha "Děsivé radosti" je skvělou ukázkou toho, že i u nás je prostor pro mainstreamový komiks, stejně jako je zde prostor pro dobrou sci-fi. Ondřej Neff je autor, který o vědě přemýšlí a je to v jeho díle vidět, stejně tak přemýšlí o člověku a následcích jeho chování a jednání. I přes to, že je kniha velmi dobrá, je možné zde najít nějaké prvky, které vám nemusí sednout. Michal Suchánek je ale výtečný autor, a pokud se z některých jeho panelů vytratí strnulost postav, kdy máte pocit, že se zasekl film, a ženy začnou být trochu méně totožné - ty hlavní ženské postavy ve všech třech povídkách jsou vizuálně v podstatě jedna a tatáž osoba - máme zde autora, který by toho mohl vytvořit ještě hodně zajímavého. Snad dostane prostor.
Žádné komentáře:
Okomentovat