Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě v roce 2006. Komiks původně vyšel jako čísla 1 až 6 minisérie "Wanted" v letech 2003 až 2005. České vydání má 192 stran a prodává se v plné ceně za 549 Kč.
Scénář: Mark Millar
Kresba: J. G. Jones
Nevím proč, ale nějakou dobu jsem prostě neměl chuť na žádného Marka Millara. Jako kdybych se ho přejedl, a už jsem neměl náladu číst od něj něco dalšího. Jenže pak jsem si přečetl - znovu, i když tentokrát česky - knihu "Kick-Ass: Nářez - Zabijačka", která mě jen utvrdila v tom, že třeba na rozdíl od takového Gartha Ennise, který dovede být také pořádně drsný, mě Mark Millar pořád baví a nic se na tom po letech nezměnilo. Je to dáno tím, že Millar měl a má dobré nápady, které se zbytečně neopakují a nevykrádají jednu danou šablonu, jako je tomu v případě Gartha Ennise, který se prostě postupně přejí. A tak, pod pozitivním dojmem knihy "Kick-Ass: Nářez - Zabijačka", jsem si řekl, že se vrátím ještě k něčemu staršímu, co u nás Millar vydal. A tím je komiks "Mrtvý nebo živý".
V originále se komiks jmenuje "Wanted" a byl podle něj natočen v roce 2008 stejnojmenný film - jako "Wanted" byl uváděn i v českých kinech. I když jsem osobně film hodnotil velmi pozitivně, protože se mi líbila ta šílená akce, kdy první polovina filmu je parádní, s komiksem to vlastně nemá skoro nic společného. Film se scenáristicky vydal jinou cestou a hledat v tom společný příběh v podstatě nejde. Jde jen o to, že mladý muž, který je nýmandem, což McAvoyovi moc nevěříte, se má stát skvělým zabijákem. Tohle je to, co si film z komiksu odnesl, ale to je tak všechno. Jasně, komiks stojí na trochu ujeté myšlence, že dříve skutečně existovali superhrdinové, ale záporáci se o ně jednou postarali a vymazali lidem paměť, aby na ně zapomněli a připomínali si je jen komiksy, ale ono to funguje.
Wesley Gibson je skutečně skvělý nýmand. Je to člověk, který si od všech nechává srát na hlavu, protože nechce jít do konfliktu. Nepřipomněl vám někoho? Mně tedy ano. V některých jeho přístupech jsem se viděl až moc. Raději zůstat ovcí, nevyčlenit se, protože bych se mohl dostat do konfliktu, což nechci. Wesley má štěstí. Náhodou zjistí, že zemřel jeho otec. Dobře, to by až takové štěstí nebylo, ale on svého otce neznal a až teď zjistil, že jeho otec byl nejlepší zabiják na světě a nechal svému synovi pořádné jmění. Podmínka je jediná - Wesley Gibson se musí stát zabijákem jako jeho tatínek. Tím nejlepším. A tak Wesley objevuje pravdu o našem světě, o syndikátu, který vládne světu a který tvoří všichni záporáci, jimž se podařilo svrhnout superhrdiny. Mark Millar si vytváří vlastní postavy, ale hodně dobře a jízlivě odkazuje na klasické, které dobře známe. Skoro se divím, že mu to bez problémů prošlo. Ale je dobře, že to prošlo.
Poselství komiksu "Mrtvý nebo živý" je celkem jednoduché a je plně řešeno na posledních dvou stránkách, které jsou opravdu dobré. Ale celý komiks má skvělé grády, je zde prezentováno násilí, skoro bezuzdné, ale má to svůj smysl. Všechno superhrdinské je zde obráceno naruby a popravdě, na konci vlastně nebudete vědět, kdo je dobrý, kdo je špatný. A to je správně. Můžete se přiklonit k různým postavám, anebo se od nich naopak odklonit. Je to skvělá jízda, z jejíhož pesimismu nezůstalo ve filmu v podstatě nic, ale kromě skvělé řežby je tu i myšlenka, která není tupá, ale má smysl. Takže pokud chcete řežbu, která má překvapivé momenty, řežbu se skvělými scénami, ale i trochu hlubším podtextem, který rozhodně neříká, abyste vrhli do ulic, tak komiks "Mrtvý nebo živý" rozhodně stojí za to.
V originále se komiks jmenuje "Wanted" a byl podle něj natočen v roce 2008 stejnojmenný film - jako "Wanted" byl uváděn i v českých kinech. I když jsem osobně film hodnotil velmi pozitivně, protože se mi líbila ta šílená akce, kdy první polovina filmu je parádní, s komiksem to vlastně nemá skoro nic společného. Film se scenáristicky vydal jinou cestou a hledat v tom společný příběh v podstatě nejde. Jde jen o to, že mladý muž, který je nýmandem, což McAvoyovi moc nevěříte, se má stát skvělým zabijákem. Tohle je to, co si film z komiksu odnesl, ale to je tak všechno. Jasně, komiks stojí na trochu ujeté myšlence, že dříve skutečně existovali superhrdinové, ale záporáci se o ně jednou postarali a vymazali lidem paměť, aby na ně zapomněli a připomínali si je jen komiksy, ale ono to funguje.
Wesley Gibson je skutečně skvělý nýmand. Je to člověk, který si od všech nechává srát na hlavu, protože nechce jít do konfliktu. Nepřipomněl vám někoho? Mně tedy ano. V některých jeho přístupech jsem se viděl až moc. Raději zůstat ovcí, nevyčlenit se, protože bych se mohl dostat do konfliktu, což nechci. Wesley má štěstí. Náhodou zjistí, že zemřel jeho otec. Dobře, to by až takové štěstí nebylo, ale on svého otce neznal a až teď zjistil, že jeho otec byl nejlepší zabiják na světě a nechal svému synovi pořádné jmění. Podmínka je jediná - Wesley Gibson se musí stát zabijákem jako jeho tatínek. Tím nejlepším. A tak Wesley objevuje pravdu o našem světě, o syndikátu, který vládne světu a který tvoří všichni záporáci, jimž se podařilo svrhnout superhrdiny. Mark Millar si vytváří vlastní postavy, ale hodně dobře a jízlivě odkazuje na klasické, které dobře známe. Skoro se divím, že mu to bez problémů prošlo. Ale je dobře, že to prošlo.
Poselství komiksu "Mrtvý nebo živý" je celkem jednoduché a je plně řešeno na posledních dvou stránkách, které jsou opravdu dobré. Ale celý komiks má skvělé grády, je zde prezentováno násilí, skoro bezuzdné, ale má to svůj smysl. Všechno superhrdinské je zde obráceno naruby a popravdě, na konci vlastně nebudete vědět, kdo je dobrý, kdo je špatný. A to je správně. Můžete se přiklonit k různým postavám, anebo se od nich naopak odklonit. Je to skvělá jízda, z jejíhož pesimismu nezůstalo ve filmu v podstatě nic, ale kromě skvělé řežby je tu i myšlenka, která není tupá, ale má smysl. Takže pokud chcete řežbu, která má překvapivé momenty, řežbu se skvělými scénami, ale i trochu hlubším podtextem, který rozhodně neříká, abyste vrhli do ulic, tak komiks "Mrtvý nebo živý" rozhodně stojí za to.
Komiks "Mrtvý nebo živý" zakoupíte na stránkách Crew.
Žádné komentáře:
Okomentovat