2018-09-17

#1806: Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processor - 45 %


Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processor (攻殻機動隊)
Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě v roce 2018. Původně vyšlo v roce 2007. České vydání má 180 stran a prodává se v plné ceně za 299 Kč.
Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Shirow Masamune
Kresba: Shirow Masamune

Jestli jste četli knihy "Ghost in the Shell" a "Ghost in the Shell 2: Man-Machine Interface", nebude pro vás poslední díl, který česky vyšel a nese název "Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processor" moc velkým překvapením. Tedy myslím překvapením z hlediska toho, jak jsou jednotlivé příběhy napsány. A jsou napsány způsobem, který není jednoduchý na čtení a mně osobně vadí. Díky tomu hodnotím tak nízko, a to i přesto, že má Shirow Masamune třeba sem tam hodně dobré nápady a někdy mi z nich i spadne brada. Pořád tam ale zůstává trpkost z toho, jak špatně se to čte, a možná i z toho, že sem tam autor prostě prohlásí, že s tímhle vlastně vůbec není spokojený, ale co se dá dělat. No, možná by se něco dalo dělat už při tvorbě...

Kniha "Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processor" je vlastně souborem povídek, které jsou časově tak nějak řazeny mezi dění knih "Ghost in the Shell" a "Ghost in the Shell 2: Man-Machine Interface". Proto také to 1.5 v názvu. Jedná se o celkem čtyři příběhy, které v konečném důsledku nejsou nijak moc dlouhé, tři mají po dvou kapitolách, poslední má pak kapitolu jen jednu. Jednotlivé příběhy na sebe nijak zásadně nenavazují, propojují je především postavy, tedy jednotliví členové Sekce 9. Oblíbená Motoko zde samozřejmě chybí, i když tedy ne úplně, v jednom příběhu se také objevuje. Celkově ale budete mít pocit, že to jsou jen takové bonusové příběhy pro fanoušky. A nic moc jiným nejsou.

Shirow Masamune sám v knize přiznává, že ho trochu mrzelo, že se v knihách nemohl moct věnovat tomu, jak to vlastně chodí v Sekci 9, jaké jsou jejich činnosti, jak funguje jejich spolupráce. Jenže ani v povídkách knihy "Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processor" se mu nepodařilo vytvořit příliš funkční oddělení založené na vztazích postav, spíše jde o to, že jsou zde jednotlivé případy, kde se to opět hemží technologickými vymoženostmi, které jsou někdy zbytečně podrobně popsané. Zbytečně proto, že je to pak na úkor vyprávění, které je najednou skončeno, jako kdyby se všechno stalo v rychlíku. A to se mi moc nelíbí, nemluvě o tom, že Shirow často používá poznámky pod čarou k tomu, aby vysvětloval něco, co vysvětlit nepotřebuje, anebo něco, co by mohlo být vysvětleno lépe přímo v komiksu, nebyla by potřeba to tolik okecávat.

Ze čtení komiksu "Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processor" a všech materiálů kolem mi přijde, že Shirow Masamune je hodně sebestředný člověk, který si jede svou, a to i na úkor toho, jak se to celé bude číst. Přesto s emu podařilo vytvořit neskutečný kult, i když je otázkou, do jaké míry za to může i anime zpracování jeho první knihy. Kredit mu však nelze vzít. Pro mě ale Shirow Masamune není tak schopným vypravěčem, abych mohl knihu "Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processor" hodnotit nadprůměrně nebo i průměrně. Pro mě je to prostě tak špatně scenáristicky zvládnuté, že mě nebavilo knihu číst. Na to jak je úzká jsem se s ní mořil čtyři dny, což mi přijde jako moc. Ale když vás něco nebaví, tak to moc dobře nejde.

Komiks "Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processorzakoupíte na stránkách obchodu Crew.

Na Comics Blogu najdete recenze na knihy:
"Ghost in the Shell"
"Ghost in the Shell 2: Man-Machine Interface"

Žádné komentáře:

Okomentovat