Vydalo nakladatelství Torst v brožované vazbě v roce 1998. Původně vycházelo v časopise "Raw". České vydání má 140 stran a prodává se v plné ceně za 245 Kč.
Scénář: Art Spiegelman
Kresba: Art Spiegelman
O tom, že je komiks "Maus" naprosto zásadním dílem amerického undergroundu, se toho napsalo asi celkem dost. Nemá smysl to omílat, ale je tomu opravdu tak. Undergroundový umělec, který kreslil komiks o myších a jiných zvířatech, ukázal, že zvolil přesně tu správnou cestu, kde spojuje jak kvalitu, tak i neskutečně silný efekt na čtenáře. "Maus" je komiks, který mohou část i lidé, kteří komiks nemusí, protože příběh, který je zde vyprávěn, je tak silný, že dokáže zaujmout v podstatě kohokoli. Ale přitom zůstává důležité, že byl příběh podán právě komiksovou formou, protože ta mu dává specifické odstíny, dovolujeme mu spojovat současnost s minulostí způsobem, který je přirozený, ale dává Artovi Spiegelmanovi i další možnosti - jeho použití masek na některých postavách je skvělé, podobně jako třeba zmenšování a zvětšování jeho vlastní postavy.
Kniha "Maus II: A tady začalo moje trápení", tedy druhá a poslední část tohoto příběhu, navazuje tam, kde komiks "Maus I: Otcova krvavá pouť dějinami" skončil. Ale přesto se jedná o trochu jiné komiksy. "Maus II: A tady začalo moje trápení" už vznikal v době, kdy byl první díl vydán, kdy měl úspěch, což bylo něco, co možná autor ani sám nečekal. I o tom vypráví na začátku knihy "Maus II: A tady začalo moje trápení". A také o tom, jak si byl sám sebou nejistý, jak se dostal do fáze, kdy nevěděl, jak dál. Ale musel pokračovat, musel ten příběh odvyprávět celý. Nejen příběh o sobě a svém vztahu k otci, ale především příběh o otci a jeho cestě druhou světovou válkou. První kniha končila ve chvíli, kdy se Vladek dostal do Osvětimi. A také ve chvíli, kdy se sním Art pohádal proto, že spálil deníky, které si Artova matka psala a které mohly být zajímavým svědectvím o životě během války. Ale i o životě s Vladkem.
V dějové linii v minulosti tedy sledujeme to, jakými útrapami si Vladek prošel - především on, protože s Anjou byli v Osvětimi rozděleni, a tak o sobě nějakou dobu mnoho nevěděli - a jak se mu nakonec podařilo přežít válku a dostat se s manželkou i malým synkem až do Ameriky. V současném příběhu pak sledujeme, jak se Art snaží vyrovnat s otcem a jeho zhoršujícím se zdravotním stavem, jak prostě není schopný s ním žít a přijmout jeho povahu, jak nakonec musí dojít k tomu, k čemu musí dojít, protože smrt je prostě nevyhnutelná. Na tomhle je velmi zajímavé že Art nechce truchlit, ale nadále podává příběh tak, jak začal - nevynechává to, jak se otec choval, nevynechává ani to, jak se on choval k němu. Ale přece jen, jako by na konci bylo určité smíření, které je spojeno se smrtí, ať už smrtí konkrétní osoby, anebo smrtí jako takovou.
Art Spiegelman |
"Maus" je jednoduše skvělý komiks. Je skvělý jak proto, že se jedinečným způsobem snaží podat vzpomínky člověka, který si prošel německými koncentračními tábory, ale také proto, že se jedná o komiks, který dokáže nastínit lidské vztahy, prezentovat je bez obalu a ukázat, že někdy jsme k sobě krutí, stejně jako se někdy milujeme. A nevylučuje se to ve vztahu svou stejných osob. Nevím, jestli Art Spiegelman našel ve svém komiksu to, co možná hledal - pochopení Osvětimi a vztahu se svým otcem - ale rozhodně tím vytvořil dílo, které jej přečká a dlouho se k němu budou čtenáři, ale možná i tvůrci vracet a budou v něm hledat silné myšlenky a inspirace, které v něm jsou obsažené. Na první pohled je to příběh obyčejného člověka, který ani není vyloženě milou postavou, ale právě tahle obyčejnost v neobyčejné době, dělá komiks "Maus" silným. Stejně jako autorům jedinečný přístup.
Na Comics Blogu najdete recenzi na knihy:
"Maus I: Otcova krvavá pouť dějinami"
Žádné komentáře:
Okomentovat