Vydalo nakladatelství Kopp v brožované vazbě v roce 2017. Vydání má 64 stran a prodává se v plné ceně za 199 Kč.
Scénář: Michaela Trnková
Kresba: Hana Jinderlová
Když jsem zjistil, že existuje kniha "Českobudějovické pověsti", musel jsem si ji koupit. Trochu mě překvapilo, že mě kniha minula, i když je již na trhu dva roky, ale jsem rád, že se ke mně dostala. České Budějovice sice nejsou moje rodné město, ale přece jen se v něm poslední dobou nacházím docela často, je mi blízké, a tak jsem byl zvědavý na to, jaké pověsti jsou s ním spojené, protože - co si budeme povídat - nikdy jsem si tohle více nezjišťoval. Navíc v komiksovém provedení v kresbě, která se mi na první pohled zamlouvala. Nejsem si jistý, jestli se jednalo o uhel, ale i tak jsem byl nadšený z toho, jak dobře v něm postavy vypadají. Ale i tak jsem se víc těšil na informativní stránku komiksu, přece jen, když člověk nějaké místo zná, docela se těší na procházku po něm, která bude trochu jiná, než je zvyklý. A proč se nedovědět o tom, co znamená žába na Piaristickém náměstí, právě z komiksového provedení.
Kniha je formátu A4 a obsahuje celkem 7 pověstí, které se vešly na 64 stran. To je tedy v průměru nějakých osm devět stran na jednu pověst, i když zde není pravidelnost nutně zachována, což je jen dobře, každý příběh si žádá svůj vlastní prostor. Je zde úvod písaře Šimona Plachého z Třebnice, který je reálnou historickou postavou a zde ho autorky použily jako vypravěče. Vždyť kdo jiný by byl vhodnější než právě písař. Každou pověst uvádí Simon Plachý historickým kontextem, který je textový s ilustrací, následuje pak samotná pověst, která je již prezentována komiksem. Díky hnědé barvě má historický komiks ten správný nádech a Haně Jinderlové se daří dobu skvěle zachytit, a to i s tím, že máte pocit, že se díváte na budovy, které znáte, ale přitom jsou zasazeny do jiné doby, do dřívějšího prostředí. Funguje to velmi dobře a musí se nechat, že jsem měl z komiksu pocit, že zde byly dobře zvládnuty rešerše.
Komiksové zpracování se mi líbí, ať už zvolenou technikou nebo barevným provedením, kresba je místy trochu romantizovaná i když by mohla být drsnější, ale proč ne, ono to souzní s textem, který také není zbytečně explicitní. S kresbou samotnou bych tedy problém neměl, ale přece jen, je potřeba hodnotit celek, tedy dílo jako komiks, a tam bych nějakou tu výhradu přece jen měl. V první řadě je to nadbytek textu, a to i přesto, že jsou jednotlivé komiksy relativně krátké. Ale v rámečcích je prostě řečeno příliš, respektive to, co by mohla říct i kresba samotná, respektive kresba v souladu s bublinami. Další věc je pak samotný lettering. Ve zvoleném písmu problém není, problém je v tom, že v některých případech nevíte, kterou bublinu nebo rámeček máte číst první, což je škoda a troch to kazí požitek, protože najednou přeskočíte někam jinam a plynulost se trochu vytrácí. Je to škoda, ale je to něco, na čem se dá zapracovat a ještě se zdokonalit.
Na knihu, nebo vlastně sešit "Českobudějovické pověsti" jsem se docela těšil a musím říct, že jsem rozhodně nebyl zklamaný. Duo Trnková a Jinderlová odvedly dobrou práci, i když je skoro škoda, že je to tak krátké. I tak je ale skvělé, že se jim podařilo tento komiks vytvořit. Navázaly tak na spolupráci na komiksu "Karel IV. - Cesta na císařský trůn", u níž bych skoro přemýšlel, že bych si ji také sehnal, ale "Českobudějovické pověsti" mě přece jen zajímaly i proto, že to je o něčem, co je mi blízké. A v tomhle směru nepřišlo zklamání. Jasně, je pořád co zdokonalovat, ale i tak je to příjemná ukázka toho, jak předávat staré pověsti. Forma je zajímavá a čtení není nijak komplikované a bude čtenáře bavit. Jasně, je to čtení na chvíli, ale jsou zde historické a faktografické informace, od kterých je možné se případně odpíchnout, pokud by chtěl člověk vědět více.
Když jsem zjistil, že existuje kniha "Českobudějovické pověsti", musel jsem si ji koupit. Trochu mě překvapilo, že mě kniha minula, i když je již na trhu dva roky, ale jsem rád, že se ke mně dostala. České Budějovice sice nejsou moje rodné město, ale přece jen se v něm poslední dobou nacházím docela často, je mi blízké, a tak jsem byl zvědavý na to, jaké pověsti jsou s ním spojené, protože - co si budeme povídat - nikdy jsem si tohle více nezjišťoval. Navíc v komiksovém provedení v kresbě, která se mi na první pohled zamlouvala. Nejsem si jistý, jestli se jednalo o uhel, ale i tak jsem byl nadšený z toho, jak dobře v něm postavy vypadají. Ale i tak jsem se víc těšil na informativní stránku komiksu, přece jen, když člověk nějaké místo zná, docela se těší na procházku po něm, která bude trochu jiná, než je zvyklý. A proč se nedovědět o tom, co znamená žába na Piaristickém náměstí, právě z komiksového provedení.
Kniha je formátu A4 a obsahuje celkem 7 pověstí, které se vešly na 64 stran. To je tedy v průměru nějakých osm devět stran na jednu pověst, i když zde není pravidelnost nutně zachována, což je jen dobře, každý příběh si žádá svůj vlastní prostor. Je zde úvod písaře Šimona Plachého z Třebnice, který je reálnou historickou postavou a zde ho autorky použily jako vypravěče. Vždyť kdo jiný by byl vhodnější než právě písař. Každou pověst uvádí Simon Plachý historickým kontextem, který je textový s ilustrací, následuje pak samotná pověst, která je již prezentována komiksem. Díky hnědé barvě má historický komiks ten správný nádech a Haně Jinderlové se daří dobu skvěle zachytit, a to i s tím, že máte pocit, že se díváte na budovy, které znáte, ale přitom jsou zasazeny do jiné doby, do dřívějšího prostředí. Funguje to velmi dobře a musí se nechat, že jsem měl z komiksu pocit, že zde byly dobře zvládnuty rešerše.
Komiksové zpracování se mi líbí, ať už zvolenou technikou nebo barevným provedením, kresba je místy trochu romantizovaná i když by mohla být drsnější, ale proč ne, ono to souzní s textem, který také není zbytečně explicitní. S kresbou samotnou bych tedy problém neměl, ale přece jen, je potřeba hodnotit celek, tedy dílo jako komiks, a tam bych nějakou tu výhradu přece jen měl. V první řadě je to nadbytek textu, a to i přesto, že jsou jednotlivé komiksy relativně krátké. Ale v rámečcích je prostě řečeno příliš, respektive to, co by mohla říct i kresba samotná, respektive kresba v souladu s bublinami. Další věc je pak samotný lettering. Ve zvoleném písmu problém není, problém je v tom, že v některých případech nevíte, kterou bublinu nebo rámeček máte číst první, což je škoda a troch to kazí požitek, protože najednou přeskočíte někam jinam a plynulost se trochu vytrácí. Je to škoda, ale je to něco, na čem se dá zapracovat a ještě se zdokonalit.
Na knihu, nebo vlastně sešit "Českobudějovické pověsti" jsem se docela těšil a musím říct, že jsem rozhodně nebyl zklamaný. Duo Trnková a Jinderlová odvedly dobrou práci, i když je skoro škoda, že je to tak krátké. I tak je ale skvělé, že se jim podařilo tento komiks vytvořit. Navázaly tak na spolupráci na komiksu "Karel IV. - Cesta na císařský trůn", u níž bych skoro přemýšlel, že bych si ji také sehnal, ale "Českobudějovické pověsti" mě přece jen zajímaly i proto, že to je o něčem, co je mi blízké. A v tomhle směru nepřišlo zklamání. Jasně, je pořád co zdokonalovat, ale i tak je to příjemná ukázka toho, jak předávat staré pověsti. Forma je zajímavá a čtení není nijak komplikované a bude čtenáře bavit. Jasně, je to čtení na chvíli, ale jsou zde historické a faktografické informace, od kterých je možné se případně odpíchnout, pokud by chtěl člověk vědět více.
Žádné komentáře:
Okomentovat