2021-02-12

#DP129: Future State: Superman of Metropolis

 Autorem článku je Daniel Palička


Scénář: Sean Lewis, Brandon Easton

Kresba: John Timms, Valentine de Landro, Cully Hamner, Michael Avon Oeming   


Future State je v plném proudu, a tak je načase se vrhnout na recenzování jednotlivých titulů. V tuto chvíli mám za sebou četbu již pěti dokončených minisérii, takže se na Comics Blogu máte rozhodně na co těšit. Když jsem přemýšlel nad tím, který příběh bych mohl zrecenzovat jako úplně první v pořadí, říkal jsem si, že bych čistě hypoteticky mohl začít něčím kvalitním. Něčím, čím bych poukázal na vysoké kvality aktuální DCčkovské iniciativy. Jenomže pak, po dlouhém uvažování, jsem se rozmyslel a vsadil na úplně jiný tah. Rozhodl jsem se psát názory v pořadí, v jakém jsem chronologicky četl dané minisérie. Právě proto nebylo na výběr nic jiného, než zhodnotit “Superman of Metropolis”, projekt, od kterého jsem - podobně jako od několika dalších supermanských titulů - vůbec nic nečekal a přistupoval k němu s velkým odstupem. Aby bylo jasno, Supermana považuji za jednu z nejpropracovanějších a nejzajímavějších postav ze stáje vydavatelství DC Comics, minimálně co se superhrdinské elity týče, ovšem když jsem si procházel kompletní seznam sešitového vydávání dle měsíců a ze zvědavosti si pak pročítal anotace sérií, měl jsem pocit, jako bych četl anotaci k nicneříkajícím komiksům ze současného mainstreamu. Nicméně, i přesto jsem se odhodlal a vrhnul se do čtení, ačkoliv byla moje očekávání velmi nízká. Dokázala mě minisérie překvapit, anebo šlo o zklamání ve všech směrech? 



Na rozdíl od jiných komiksů z Future Statu neobsahuje “Superman of Metropolis” pouze hlavní příběh, ale také dva bonusové. Nejprve se podíváme na ten úplně první od scénáristy Seana Lewise a kreslíře Johna Timmse, pojmenovaný “Future State: Superman of Metropolis”. V hlavní roli figuruje Jon Kent, syn původního Supermana, který se stal jeho přímým nástupcem. V budoucnosti nám nespecifikovaného roku se Metropolis nachází v nelehké situaci. Z města byl vyhoštěn Lex Luthor, jeden z někdejších supermanských protivníků, a na jeho místo nastoupil podnikatel a vynálezce Andrej Trojan, který nejenom že sestrojil novou nebezpečnou technologii, ale také začal pomocí speciálně vytvořené nanotechnologie ovládat obyčejné lidi. Navíc, jako by to nestačilo, založil si vlastní firmu Trojan Industries a mimo to získal právo na řízení Armády Spojených států amerických. Jeho moc je téměř neomezená, a tak je na Jonovi, aby nastávající problém vyřešil. Pomáhat mu bude odrostlejší Supergirl a možná dojde řada i na někoho dalšího. 



Co osobně musím pochválit ze všeho nejvíce, je výtvarný styl. Ačkoliv John Timms rozhodně nepatří mezi nejlepší současné kreslíře, musím uznat, že z objektivního hlediska odvádí slušnou práci. Akční pasáže mají grády a klasické čtvercové a obdélníkové panelování, sem tam pěkně doplněné o výrazné celostránkové scény, se ke komiksu docela hodí, přestože je z dnešního pohledu vcelku standardní a nijak výjimečné. Coloring pak neurazí, ani nenadchne. Z dějového hlediska se “Superman of Metropolis” nese především v duchu rozvleklých soubojů, doplněných o pár poklidnějších konverzací. V tomto směru ukazuje Sean Lewis svou slabou tvůrčí stránku. Nikdy se totiž nesnaží odvyprávět výjimečnou zápletku. Namísto toho vsází na osvědčené vypravěčské postupy a sázku na jistotu, díky čemuž vás během čtení nic nepřekvapí, nepočítám-li úvodní moment s jednou nejmenovanou postavou. Ničemu nepomáhá ani styl psaní. Čtení je vinou dlouhých popisných okének a divných dialogů strašně těžkopádné, nudné a nezáživné. Protagonisté jsou strašně nevýrazní, a i přes jejich vcelku zajímavé osobnosti si je nedokážete moc oblíbit. Vše naštěstí zachraňuje pár skvělých momentů, včetně úžasného závěru, a mnou již zmiňovaná kresba. Navzdory tomu se nemohu zbavit dojmu, že scénárista napsal průměrný kousek, patřící do kolonky “přečtete a po několika dnech na něj zapomenete”.



Nyní přichází čas na zhodnocení bonusových příběhů. Nejprve nám Brandon Easton a Valentine de Landro v jednohubce “The Metropolis Menagerie” představí nového Mistera Miracla, kterým je Shilo Norman. Slovo “nového” berte dost s rezervou, protože ve skutečnosti jde o postavu, která se ve světě DC již nesčetněkrát objevila, a to například v Seven Soldiers of Victory od Granta Morrisona a v řadě dalších titulů. Osobně jsem byl na “nového” Mistera Miracla zvědavý. Přece jenom, Scott Free svou největší moderní slávu zažil zásluhou Toma Kinga a jeho věhlasné dvanácti sešitové maxisérii, která dokonce získala cenu Eisnera, takže změnu jsem uvítal s otevřenou náručí. To, co mi však bylo naservírováno, byla jedním slovem zbytečnost. De Landrův styl se mi sice zamlouval, dodával jednotlivým scénám šťávu, jenomže dějová stránka je chabá. Jde pouze o bojové sekvence, v nichž Miracle bojuje proti mechům a zachraňuje nevinné obyvatele. Nic objevného. Abych pravdu řekl, čtení pro mě bylo naprostou ztrátou času. To samé bych mohl říct i o bonusové povídce Seana Lewise jménem “The Guardian”, v níž sledujeme maskovaného černošského ochránce spravedlnosti. Kresba je ucházející a nikterak ohromující. A co se týče děje, ten, ačkoliv bych v něm dokázal najít pár dobrých momentů, je fádní a nudný k uzoufání. Škoda, rozhodně se z toho dalo vykřesat více. 



Co říct závěrem? “Superman of Metropolis” je z mého osobního soudku podprůměrný kousek, jehož četba sice není trýznivá, ale v žádném případě si ji nebudete užívat. Všechny příběhy mají relativně dobrou kresbu, po dějové stránce však drhnou. Začátek od Lewise a Timmse vás ničím nepřekvapí. Jde o generický komiks bez špetky esenciálnosti. Eastonova The Metropolis Menagerie je zbytečná a The Guardian bohužel neuchvátí. Osobně jsem nečekal žádný zázrak, ovšem výsledek je ještě horší, než jsem čekal. Sice se nejedná o kreativní dno, avšak o výborný komiks také nejde. Osobně nedoporučuji.         

Přehled titulů, které jsou zahrnuty do iniciativy Future State, naleznete zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat