2020-08-03

#DP85: Afterlift

Autorem článku je Daniel Palička.

Scénář: Chip Zdarsky 
Kresba: Jason Loo 

Abych pravdu přiznal, úplně prapůvodně jsem "Afterlift" neměl vůbec v plánu číst, přestože čtu autorské projekty hodně rád. Ničím mě to zkrátka neuchvacovalo, ani jsem neměl pořádný důvod si k tomu sednout a vrhnout se na čtení. Když jsem se však dozvěděl, že tento komiks získal Eisnera v kategorii Nejlepší digitální komiks, byl jsem docela překvapen, a tak jsem se nakonec odhodlal a uzavřenou minisérii jsem během jednoho odpoledne úspěšně dočetl. Podle mě to rozhodně stálo za to, ale zbytečně nepředbíhejme. 

Než přejdeme k mému názoru na samotný komiks, je docela nutné podotknout, že já mám Chipa Zdarskyho docela rád. Obecně se jedná o jednoho z nejoblíbenějších scénáristů současnosti, a dokonce bych si dovolil tvrdit, že jde o jednoho z nejvtipnějších a nejsympatičtějších komiksových autorů, který aktuálně vystupuje v komiksovém rajónu. Stačí se podívat na kterýkoliv rozhovor s ním, jaký najdete na internetu, a ihned si jej oblíbíte. Jeho superhrdinské věci - ať už jde o "Spider-Mana", "Marvel Two-in-One" nebo "Daredevila" - jsou kvalitní, a tak jsem byl zvědavý na autorský počin jménem "Afterlift", jenž původně vycházel exkluzivně prostřednictvím platformy ComiXology v rámci ComiXology Originals, což byla iniciativa zaštiťující autorské (tj. creator-owned) komiksy. 

Co upřímně musím jako první velmi pochválit, je zápletka, která mě už při čtení anotace velmi zaujala. Hlavní hrdinkou je obyčejná taxikářka Janice Chen, jejíž prací je, jak už to tak bývá, zavézt lidi tam, kam zrovna potřebují. Jednoho večera se však stane něco nečekaného. Do jejího vozu nastoupí dva tajemní cestující - muž a žena. Na tom by nebylo nic neobvyklého, jenomže při jízdě se začnou dít velmi podivné věci. Řidička si říká, proč a co se zrovna děje, načež vzápětí zjistí, že muže pasažéra musí zavést rovnou do samotného Pekla. A tím se nám začíná odvíjet šílený příběh, ve kterém nechybí honičky v autě, bombastické akční sekvence a ani démoni. Je to zkrátka šílená jízda od začátku až do konce!

Děj výborně odsýpá, má spád a marně byste hledali části, kde byste se nudili. Tempo je velmi rychlé, což některým lidem může docela vadit. Sám se přiznám, že Zdarsky někdy až přehnaně sází na rychlý styl vyprávění, ale naštěstí nezapomíná na práci s postavami, která je vždycky velmi důležitá. Když chce prohloubit interakce mezi Janice a dalšími hlavními aktéry, zpomalí. Čtenáři tím dává jasně najevo, že si může dát na chvíli oddych, a zároveň mu tímto autor říká, aby si užil ty krásné chvíle, kdy se postavy jen tak mezi sebou baví a debatují na různá témata.

Pokud znáte Zdarskyho tvorbu detailněji, pak asi víte, že se nebojí - zejména ve svých odlehčenějších projektech - ve velké míře používat humor a přemíru vtipných scén. Já nejsem vůbec proti, protože scénárista s vtipy umí pracovat skvěle, dokáže je správně načasovat a zároveň je využít ke svůj prospěch. Navíc to napomáhá celkovému vyznění komiksu, čili já si v tomto ohledu nemám na co stěžovat. Možná bych jenom vytkl, že někdy humor narušoval vážnější vyznění určitých pasáží, ovšem to je pouze drobný detail. Jinak jsem s tímto aspektem neměl žádný problém. 

Velkým překvapením pro mě byla kresba, o kterou se postaral Jason Loo. Jde o talent, jehož zatím moc lidí nezná, jelikož se sám zatím nepodílel na mnoha velkých projektech, ale myslím si, že jeho styl má rozhodně co nabídnout. Sice je jednodušší, není nějak vyčpělý, ani do detailů propracovaný, ale je paradoxně velmi osobitý a nápaditý. Postavy vypadají mile, jsou zkrátka navržené velmi pěkně. Prostředí je pojato velmi neobvykle, což se dá říct zejména o Peklu, které v komiksu vypadá trochu odlišně, než jak jej znáte z různých jiných médií, a akční sekvence mají skvělou dynamiku. Já osobně jsem s kresbou velmi spokojený. Kdyby se Loo v budoucnu dopracoval i k jiným autorským řadám, vůbec bych se nezlobil. 

"Afterlift" pro mě byl příjemným překvapením ve všech směrech. Šlo o bláznivou cestu, která je na jednu stranu krátká, na druhou stranu vás naplno pohltí. Nenarazíte na žádné karamboly, jež by vám kazily váš zážitek z jízdy, jen občas dojde na pár krkolomných úseků, které pro vás naštěstí nejsou žádnou překážkou. Prostě přes ně přejedete a máte po problémech. A vzhledem k tomu, že cesta je úplně prázdná, šlápnete na plyn a jedete šílenou rychlostí jako ďábel silnic, přičemž na pár úsecích opatrně zpomalíte, abyste si trochu odpočinuli a nabrali síly. Když nakonec dorazíte spolu s hlavními postavami na samotný závěr do místa určení, řeknete si, že to vskutku stálo za to. A já nemohu dodat nic jiného, než že scénárista Chip Zdarsky a kreslíř Jason Loo odvedli dost dobrou práci. Jejich autorský výtvor vyhrál cenu Eisnera zcela zaslouženě!

Žádné komentáře:

Okomentovat